tisdag, april 26, 2011

Seg som i kladdkaka

Plötsligt slår sötsuget till, sådär som det bara kan göra när närmsta kiosk ligger en mil bort. Nautisk mil dessutom.
- Kladdkaka! Vi gör kladdkaka!
Problemet är bara att Receptet är i stan och det är bara det som duger.
- Äh, säger Oinvigd, det är väl bara att kolla på nätet, där finns ju tusentals recept?

Mmm, skeptiskt söker jag på "seg kladdkaka" och hittar massor av recept som utlovar en verkligt seg och god kaka.

Men de vet liksom inte vad de talar om, det ser jag direkt på ingredienserna och sammansättningen. Jag snackar om SEG som...som...som... en lektion i musikhistoria inomhus i maj. Den ska vara så seg att - om man har den i ugnen bara litet för länge, vilket man lätt har - får hjälpa kniven på traven med en hammare för att skär upp den. Att kalla internetrecepten jag hittar "sega", är som när mormor pratade om sin vilda ungdom; inte riktigt trovärdigt liksom. Jag testar att göra den kaka som i mest entusiastiska ordalag utlovar seghet, men den blir totalmesig, som ett av kyrkans så kallade tonårsdiscon.

För att aldrig mer försmäkta utan kladdkaka på ön, kommer här därför Receptet, the one and only, det vi knäckte plomber på under gymnasietiden eller tidigt 80-tal, det gammelmoster trodde var nåt fel på och höll på att slänga, tills någon mödosamt tog en tugga av den "misslyckade" kakan och succén upptäcktes:

VÄLDIGT seg kladdkaka
2 ägg
3 dl socker
4 msk kakao
1 tsk nescafé
1,5 tsk vaniljsocker
1 1/4 dl smält smör (100 g)
1,5 dl vetemjöl

Vispa ägg och socker pösigt.
RÖR i övriga ingredienser.
Grädda i 35-45 min i 175° ugn (tills den släpper från kanten, men glöm den gärna inne litet för länge, då blir den ännu segare:-)

Smöra och bröa formen ordentligt innan du häller i smeten, den blir så svår att diska annars ha ha!

Så, skit ner er alla kladdkakor som i hemlighet leker vanliga lyxiga chokladkakor, med iriven kvalitetschoklad, farinsocker, sirap, bakpulver, "cocostosca" och annat fanstyg - detta är kladdkakan som kanske inte gör sig på bild, men är seg på riktigt!

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,
och annat intressant

5 kommentarer:

Anonym sa...

Äntligen! Blev av med mitt perfekta recept för ett år sedan och har provat otaliga "sega kladdkakor"! Blivit besviken varje gång. Men det här receptet är perfekt! Tackar!

Johanna Graf sa...

Gud vad roligt, tänk om gammelmoster levat så hon hade fått höra det, tack!

Josefin sa...

Godaste kladdkakan jag ätit! Tack för receptet!

Anonym sa...

Jag har aldrig orkat med att kommentera då jag tagit ett recept från internet men nu när jag har provat ditt recept kände jag verkligen att jag måste säga att det var det bästa receptet på kladdkaka jag provat! Tack så mycket! Supergod!

Johanna sa...

Shit vad kul med kommentarer! Önskar min gammelmoster som gav mig receptet kunde läsa dem!