onsdag, oktober 06, 2010

Grafen - tunn, stark men utmärkta ledaregenskaper!


Ha, ha, jag VISSTE väl att jag hade talanger jag inte visste om!

Årets nobelpriset i fysik har gått till upptäckarna av grafen, ett tvådimensionellt material som bara är en atom tjockt men mycket starkt och som har bättre ledande kapacietet än till exempel Silikon.

Jag vet inte vem Silikon är, men mina ledaregenskaper är ju omvittnade, ha ha!

Skämt åsido så verkar detta material vara jättebra och väntas få stor betydelse för utvecklingen av snabbare datorer och platta mobil- och bildskärmar. Det är t o m så stort att tidningsrubrikerna utropar: Grafen kan vara en av Nobelprisets största uppfinningar!

Men jag fortsätter tänka knasigt och hittar följande via kompisen Bob på Facebook:

Exempel på forskning som har belönats tidigare år är
- studier av vilket tryck som uppstår inuti pingvinen när den bajsar,
- hur en flint bäst överkammas (hoppas inte de frågade min gamla svensklärare på Solna gymnasium iallafall!)
- varför gravida kvinnor inte välter (Joho, det gör de visst de!)
- om det är värst att få en tom eller en full ölflaska i huvudet (Jag skulle nog föredra en tom burk)
- hur grodor kan fås att sväva med hjälp av magneter (verkar klart roligare än dissekera dem)
- hur en bysthållare i en krissituation enkelt kan omvandlas till ett munskydd (eller en slagbella, eller c:a 1 000grejor till, hallå forskare?! Har ni aldrig sett på McGyver?)

Underbart, hur dessa teknikens landvinningar kan få oss som är litet trånga i huvet att fatta världen bättre! Att jag är trång i huvudet kan väl vem som helst begripa efter årets upptäckt? Det blir ju väldigt trångt när alla tankar ska färdas genom en Graf som bara är en atom tjock?

Men ni kan kalla mig MacGyver omni vill. Det var väl inte exakt vad min morfar kallade mig när jag ordnat kortslutning i hela huset dagen före julafton efter att ha byggt min första eljulstjärna, men...
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,
, , , ,