fredag, september 11, 2009

Veckans lista - underligaste låttexterna

1. Don MacLean - American Pie
Texten är som en feberdröm, först är man på ett ställe, sedan dyker någon helt oväntad upp där osv. "I saw her dancing in the gym" typ.

"Micke Mouse has grown upp a cow"?!?
...behöver jag säga mer?

Låttexternas mysterium nummer 1. Gary Brooker har alltid vägrat svara på frågorna om vad låten egentligen betyder. Men förra året blev han av med rättigheterna till låten, var förbannad, och bestämde sig för att låta en liten krets lyssnarepå en privat nyårskonsert höra låtens sista, aldrig spelade vers. I den framgår litet mer av låtens innebörd. En vän till mig var bjuden på konserten, men minns inte riktigt... hallå, jag sa ju att det var nyårsafton!

Ingen konstig text egentligen, men vad dog huvudpersonen av? Det funderade jag mycket på i tioårsåldern där jag satt framför min knastriga kasettbandspelare och försökte höra textraderna.

"Too much wine, too much song" - det dör man väl inte av? Eller?

5. Hallelujah - Leonard Cohen (men länken här går till Jeff Buckleys version. Den bästa.)
Här är en länk till den utmärkta sidan Songfacts, där flera personer givit sig på att försöka analysera texten. Fast jag vet inte om jag blir klokare för det.


Den här låten är inget mysterium. Det har jag redan löst. Det man trodde var en trallvänlig nonsenslåt i ett barnprogram var i själva verket ett seriöst inlägg i gay pride-kampen.
Banankontakt är min takt
banankontakt är din takt
och din kontakt är min takt
och min kontakt är din takt
Banankontakt är vår takt
och vår kontakt är er takt
och samma takt är tretakt
och er kontakt är vår takt
Banankontakt, banankontakt,
banankontakt...av tredje graden...
Och dörren öppnas på raketen
banankommandot kommer ut

Kul barnlåt med nonsenstext, trodde ni. Men nu kommer nya rön som hävdar att detta var en av de första inläggen i kampen för gay pride.

6 kommentarer:

Spiff sa...

Haha.. Du glömde B-sidan med Terry Jacks. "Put the bone in" han har sagt att han blev förvånad att den ens fick släppas...

Själv hade jag inte en aning vad han menade när det begav sig;)

Mattias Lönnqvist sa...

En personlig favorit är The freaks med Cortex:

http://www.youtube.com/watch?v=ibOl0iz7w30&eurl=http://www.lastfm.se/music/Cortex/_/The%2BFreaks&feature=player_embedded


When I'm awake and standing on the frozen floor
I cannot speak and no one can see me no more
My mirror fades and spiders creeps across the door
And nothing really means anything no more

When I'm asleep and standing on the kitchen floor
I'm in distress and captured by the creatures roar
A dinosaur is riding in my elevator
But I'm too dead to care about it anymore

We are the freaks who walks among you
We are the creeps who lives in vain
We are the freaks who walks among you
We are the creeps in your brain


Eller KSMB:s En slemmig torsk

http://www.youtube.com/watch?v=fey8-3eRnKY


Nu ska jag sjunga en visa om kärlek
Glass
Gröna ängar och King Kongs tass
Jag är dum
Jag är seg
Du simmar i en jättedeg
En slemmig torsk
En slemmig torsk
I en brödrost
En slemmig torsk
I en brödrost

Jag stoppar upp fingret bakom en tapet
Vad är det jag känner
Jo en klibbig smet

Jag sjunger som jag vill!

En slemmig torsk
En slemmig torsk
I en brödrost
En slemmig torsk
I en brödrost

Perny sa...

http://www.theanswerbank.co.uk/Phrases-and-Sayings/Question13359.html

Ulf Persson sa...

Tja, som ingenjör kanske man inte "kopplar" samman banankontakt med gay-rörelsen utan med just banankontakter (ni har väl alla laborerat med el i fysiken?).

Konstigast text(er) är väl är väl en del av Beatels alster:
- Lucy in the sky with diamonds
- Yellow submarine

K-E Lindkvist sa...

I den vid denna tid fullständigt oundgängliga tidningen "Tiffany" hänvisade Terry Jacks själv till just dessa textrader när han blev tillfrågad om vad det var som var orsaken. Men han svävade på målet, så uppenbarligen tyckte inte han heller att förklaringen höll...:)

Johanna Graf sa...

Jag läste det numret av Tiffany!