onsdag, juli 29, 2009

Sverige, Sverige, sommarland

Så här i sommartorkan (som inte är nån sommartorka, för allt är vått, inuti och utanpå) så borde väl de djupa tankarna komma. Vi ligger där i hängmattan, inget händer, vi börjar fundera över existentiella frågor, varför är allting som det är, vad ska hända med oss och världen?

Men nej, inte då! Istället tycks alla förflackas och fördummas ner till nån slags ursvensk dumnivå. Som om vi när vi förflyttas ut i sommarstugebushen går tillbaka till våra buskisrötter. För varför skulle vi annars köpa lösnummer av kvällstidningarna med rubriker som de här:

68-årig hemvärnsman rånad i villaidyll i Luleå

Smällde Festis - fick tjut i örat

Blomflugor tar över Kivik

Speciellt den sista, om blomflugorna som anfaller campare och flyger ner i deras öl, är så weird att familjen tror att jag hittat på den när jag läser högt.

Blomflugor finns bevisligen, speciellt i vår kompost, även om de inte anfaller. Men Hemvärnsmän, finns det fortfarande sådana nuförtiden? När vi till och med avbeställt stridshelikoptrarna? Och Festis? Är det nån som fortfarande dricker det?

Alltsammans påminner om ett Sverige jag trodde försvunnit, men uppenbarligen har jag fel.
Och Lotta Engberg sjunger vidare på Liseberg. Varje kväll.

Jag vet inte om jag ska se det som nåt tryggt och bra, eller djupt deprimerande.

Man kunde ju tro att de finniga och hippa sommarvikarierna på kvällstidningarna skulle passa på att föra in nåt nytt när de gamla stötarna tog till hängmattan, men nehej. Det enda nya de infört är ännu fler särskrivningar och felanvändning av adverben Var och Vart.

De kanske inser att det är så här vi vill ha det, att det är detta vi vill läsa om?
Jag gör det ju uppenbarligen. Och du som läser detta. Fy fasen, vilket förfall. Eller så är det Sverige, Sommar och Tryggt. Heimat liksom.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , och annat intressant

5 kommentarer:

Frösunda sa...

Den här sommaren tycker jag det varit omöjligt att ligga i "hängmattan" och fundera över existentiella frågor. Sverige har inte slappnat av alls under hela sommaren tycker jag. Varenda dag hör man bara en massa neagtiva saker om arbetslöshet och lågkonjunktur så fort man råkar slå på radion eller tv-nyheterna. När man tror allt är lugnt mitt i högsommaren så kommer det nya krisrapporter som gör att man får en klump i magen. Kunde inte medierna ta en liten paus från allt om lågkonjunkturen ens på sommaren så att vi alla kunde få slappna av lite mer.

deeped sa...

Psst. Länka de där artiklarna så får du lite pingbacks :)

John sa...

I samma nummer av Aftonbladet fanns en notis om die dumme Schweden som skulle till Capri men hamnade i Carpi införd på minst tre ställen. Jag tror faktiskt det var fyra. Vilket alltså visar att inte ens redaktören läser tidningen trots det erbarmligt tunna innehållet...

John sa...

Läs Göran Häggs Välfärdsåren och fundera lite existensiellt efter det om vart vi är på väg. En fantastisk bok om dig och mig och alla oss...

Anonym sa...

Ja, eller "i trygghetsnarkomanernas land" av David Eberhardt. Mycket tänkvärt!