tisdag, maj 20, 2008

Vad är problemet?

I ett läge då ingen minskad arbetslöshet och inga förbättrade offentliga finanser syns, vi har en finansiell kris som hotar jobb och tillväxt, ja då har vi en statsminister som reser runt på trivselturné och säger att han struntar i opinionssiffror.

Varför kommer jag att tänka på Peking-TV?

- Det är Sveriges problem och inte opinionsproblemen som ska lösas, säger han i en artikel i dagens DN med rubriken "Nöjd Reinfeldt på turné struntar i opinionssiffror". (Underligt nog finns artikeln inte utlagd på nätet?)

Ja, Fredrik, det är jobbigt det där med demokrati, men jag tror inte du helt kan bortse från det faktum att svenska folket dels måste hålla med dig om vad som är Sveriges problem, dels ge dig mandat att testa dina lösningar på dem innan du släpps loss som trädgårdsmästare nästa gång.

Sedan är det ju inte varje dag man blir citerad på Expressens ledarsida. Det är ju kul. Håller med om att LO-familjen borde reda upp sin egen kannibalism innan de ger sig på grupper som de kallar "starkare". Jag har aldrig förstått det där med att ställa grupper mot varandra, i alla fall inte om det är helt uppenbara och orättvisa skillnader i löner eller andra livsvillkor. En sjuksköterska (TCO = "stark grupp") och en undersköterska (LO = "svag grupp") har det rätt lika när studielånet är betalt. Likaså en lärare och en barnskötare. När jag utbildade mig till fritidspedagog tog utbildningen på Lärarhögskolan då 2,5 år, samam sak för lågstadielärare och förskollärare. För att få jobb som barnskötare behövdes bara gymnasium. När jag som nyexaminerad fick mitt första jobb, upptäckte jag att kollegan som var barnskötare t o m tjänade ett par hundralappar mer än jag. Utan studielån att betala. Då var det jag som hade lust att skrika och vifta med röda fanor...

Missförstå mig rätt. Folk får vifta med vilka flaggor de vill. Djurgården, IF Metall eller gammelkommunisterna. Det råder yttrandefrihet i Sverige. Och socialdemokrater är inte och har aldrig varit några inga röda diktatorer.

Och jag tycker lika illa om dem som vårdar en falsk revolutionsromantik och kallar sig arbetare med skit under naglarna när de i själva verket skruvar ihop pacemakers, som om dem som säger att skillnader mellan fattiga och rika enbart beror på det egna handlandet. Lika illa till mods blir jag av dem som betraktar ogynnsamma opinionssiffror som irritationsmoment som stör dem i deras viktiga maktutövande.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det hette China-TV inte peking tv

Unknown sa...

Nya inlägg - nya kommentarer från en som uppenbarligen aldrig har förstånd till att låta tystnaden tala.

Äsch, "ingen utbildning bara gymnasium" är borta nu när jag skulle fälla en dräpande kommentar, attans.

Finasiell kris. Jotack men att ett antal bolåneinstitut i USA som slarvat med sina säkerheter kan skapa sådan oreda bland våra anlystiker och annat löskefolk så att de ser spöken överallt är remarkabelt.

Trädgårdsmästare Reinfeldt - En Mr Chance (se IMDb e. dyl. för vidare info) skall kanske konsulteras istället?

tycker-illa-om-grupperna: Kan du skapa en avsky-lista som ger oss oskuldsfulla en uppfattning om kvantitet och gruppernas opinionspotential?

Min fana: LEKSANDs.
Är du Djurgårdare boende i AIK-territoriet eller var det bara ett exempel?

Johanna Graf sa...

Tack tisdag, helt korrekt!

Nej, Mats, jag är inte fanbärare alls. Säkrast så. Mr Chance, vilken toppidé! Vad skulle kunna bli värre?

Haha, jo jag tog bort den där meningen, den blev ju litet fel, om man så säger... tur att jag hann före dig!

Anonym sa...

Sossar har ALDRIG skapat riktiga jobb! Bara lagt ner den ena näringen efter den andra(Teko, varven och pälsindustrin..) i ren ideologi-iver..
Det enda ni gör är att skapa rena substitut, mer eller mindre bidragsfinansierade eller med stöd..

Anta världen som den är och börja acceptera verkligheten istället! (många familjer lever gott på att bygga fartyg i sydkorea idag..)

Get rea..

Anonym sa...

Jobbar du fortfarande som fritidspedagog? Funderar på att läsa till det, men vill gärna veta mer om yrket. Kanske kan du bäertta lite? ;)