torsdag, januari 10, 2008

Se upp för politiker som vill visa krafttag!

När politiker vill visa krafttag har de i princip fyra metoder. Det är
a) Piska (vi inför en ny bestämmelse, stiftar en ny lag)
b) Morot (vi ger xx kronor mer, instiftar ett pris)
c) Lär dem hur de ska göra (ordnar fortbildning, eller med ett fint ord; kompetensutveckling)
d) Ställer jobbiga frågor som får dem att fundera själva ("utvärdering" eller "peer pressure")

Eftersom ungar i dag inte är rädda för varken gud, lärare eller föräldrar säger de emot och ifrågasätter. Och eftersom föräldrar och lärare idag känner sig rätt otillräckliga, stressade, trötta och ibland rent värdelösa, är det lätt att börja skylla på ungarna. De måste få gränser och lära sig respekt. Den "naturliga" respekt som fanns på den gamla goda tiden är ju borta, så nu gäller "hårdare tag" för att sätta pli på dem.

Därför har politikerna i Stockholm genomfört metod A enligt ovan. Nya "riktlinjer" ska ge skolorna "stöd" i åtgärder de vill vidta för att sätta P för allt från skolk, stök, mobbning till korta kjolar och mobilmessande.

"Äntligen", föreställs nu maktberövade föräldrar och lärare tänka, "nu får vi lov att bryta upp de små terroristernas skåp, beslagta deras mobiltlefoner och knivar och flytta de jävla mobbarna till en annan skola".

Det har ju inte alls varit möjligt innan att uppfostra barn på ett vettigt sätt... Eller?
Lästips till alla politiker med behov av att visa krafttag: Gå till närmaste skola, prata med rektorn och be att få titta i skollagen, grundskole- och gymnasieförordningen. Jag kan ha fel, men såvitt jag minns står det att ordningsregler ska tas fram av rektor, lärare, elever och föräldrar tillsammans. (Grundskoleförordningen 6 kap 8b §. Tillagt i 2006:205)
Finns det något hinder för att då bestämma att ringandet får vänta till rasten, att man ska respektera varandra i såväl språk som bemötande i stort, att farliga föremål ska överlämnas till polisen liksom att man om det finns misstanke om brott direkt ska anmäla detta?

Och är lagstiftningen sorgligt eftersatt när det handlar om att göra nåt åt mobbare? Tydligen anses den inte tillräckligt kraftfull, den möjligheten som finns idag att sätta elever som stör andra i särskilda undervisningsgrupper, om så behövs i hemmet eller i en stuga i skogen. (Enda konstigheten i dagens lag är att den där isoleringsklassen organisatoriskt måste höra till samma rektorsområde, vilket ju känns en aning mossigt eftersom rektorsområden knappast existerar längre) Men nä, nu ska skolorna genom en kraftfull lagändring få börja byta mobbare med varandra istället. Norrskolans rektor visar krafttag och flyttar mobbare A till Söderskolan. I utbyte skickar Söderrektorn mobbare B till Norrskolan. Eller ska det finnas några slags uppsamlingsläger i mitten?

Men det värsta med de här nya "riktlinjerna" om "hårdare tag" är att inga verktyg följer med som ger möjlighet att hjälpa de som stökar. Ingen har ens ställt frågan varför.

Varför svär, stökar, messar, mobbar ungarna? För att det finns för få straff?
Ska vi verkligen ge alla med huvudvärk en Ipren, utan att se om den där huvudvärken beror på sömnbrist, hjärntumör eller sorg? Och när ska högerregeringen och Jan Björklund inse att man inte får auktoritet av att vara auktoritär?

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om , , , , , , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Det finns ju redan idag juridiskt lagrum att i extremt svåra fall flytta mobbare till en annan skola.
Låtsas bara Björklund vara ovetande om detta eller är han verkligen så okunnig?
Eller vill han medvetet föra folket bakom ljuset med lögner om skolan?
Det används dock enbart vid extrema fall och kan aldrig bli en slentrianlösning, b.l.a p.g.a just det du tar upp, att man bara flyttar på problemet och att den sammanlagda mängden mobbare på varje skola ändå blir densamma då skolorna enbart skulle "byta" mobbare med varandra.