fredag, januari 11, 2008

Motvallskärring eller Mörk choklad börjar inte på A

Käringen mot strömmen kallar vännen E sin blogg. Den är busvass, men hon är världens snällaste person och inte alls någon elak kärring mot strömmen. Kallar hon sig så, blir väl jag i jämförelse världens största motvallskärring.

Inte för att det har nåt med ålder att göra. Motvallsunge var jag redan när jag föddes.

Ta godiset till exempel. Eftersom min morfar var tandläkare predikades det mycket om sötsaker i det Grafska hemmet. Eller rättare sagt emot. Det enda som man unnades, vid högtidliga tillfällen som jul eller så, var mörk choklad och möjligen nån enstaka grön kula från Fazer. Jag menar, MÖRK CHOKLAD, hur äckligt är inte det?!? Vad blev resultatet? En dreglande stamkund hos den lokala godisaffären såklart. Till slut fick även godismoralisterna vika sig för tjatet, och lördagsgodis tilläts. "Men ät aldrig klubbor, de fastnar bara i tänderna, välj sådant som går fort att äta upp!" Vafan är det då för vits, tänkte jag, och köpte de största och suraste bomberna, det mest frätande bruspulvret och de segaste Guldkolorna.

I tonåren blev det poppis bland tjejerna i klassen att banta. Alla tipsade varann om den bästa dieten: "Undvik bara fett", "Ät bara saker som börjar på A", "Ät inget före lunch" Obevekligt sögs jag förstås mot tidiga frukostar med fet mat som började på alla bokstäver utom A. Sa man däremot till mig att äta upp allt på tallriken blev jag äcklad av bara anblicken.

De senaste månaderna har jag haft svårt att sova på nätterna. Det har sina orsaker, som inte närmare ska analyseras här, men resultatet har blivit rätt intressanta mörka ringar under ögonen. Detta har föranlett mängder av goda råd från omgivningen: "Försök KOPPLA AV", säger många. "Tänk inte. Ligg bara i sängen och koncentrera dig bara på dina egna andetag".
Vad tror ni händer? Om någon säger "tänk inte på några jobbiga saker", vad tror ni man tänker på då? Rätt. Jobbiga saker.

Och mörk choklad har fortfarande en B-plats i min godispåse. Fast den från Willy´s med päronsmak är faktiskt helt OK, tvingas jag (motvilligt) erkänna. Den börjar iallafall inte på A.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mörk choklad är gott! //Erik

Johanna Graf sa...

Bra, då får du behålla den för dig själv när vi gifter oss!