onsdag, januari 23, 2008

Mångfald = H&M, Topshop och Din Sko?

Bloggen är verkligen vår tids bytorg. Under gårdagen spred sig snabbt ryktet om familjen Grafs hastigt påkomna kattägarskap och jag fick nöjet att prata med flera vänner och bekanta jag inte hört av på länge. Kul! Nu är helgen fullbokad. Får försöka bortse ifrån att de förmodligen hellre vill träffa kissen än mig:-)

Kan också meddela att det denna morgon står 1-1 mellan mig och yngste sonen i kissen-ska-sova-i-min-säng-tävlingen. Efter ett listigt upplagt förarbete under gårdagskvällen vann han slutligen kampen. Men jag kommer igen ikväll. Har en hemlig plan som inbegriper kaviarlukt på fingrarna och annat.

Hör på radion att folk är förbittrade på Boultbee som köpte alla gallerior i Stockholm som borgarna sålde ut nyligen. Hyrorna chockhöjs, likriktningen sprids, småbutikerna får klappa igen och alla föreningar och andra som vill ha ett litet bord eller stånd i centrum slängs ut.

Jag är inte ett dugg förvånad.

I vårt Solna Centrum, som såldes och glasades in på 80-talet, har de här problemen bara blivit värre med åren. Först lovade det privata företaget som köpte att de skulle ha öppet till 22.00 för folk som behövde passera igenom för att ta sig mellan de båda stadsdelarna på var sida centrum tryggt och ljust. Men straxt stod folk och slet i stängda dörrar redan kl 21.00.

Och det där handslaget om att även ickekommersiell verksamhet skulle få plats i centrum, det glömdes snart bort. Det senaste svepskälet när de politiska partierna ville ha ett litet bokbord under lunchtimmen var att "det var brandfarligt". En koll med brandmyndigheterna visade att de inte alls hade haft några synpunkter.

Ja, sådär håller det på.

Jag trodde borgarna var för mångfald? Och frihetsbegreppet, vart tog det vägen?
Jag tror partisekreterare Per Schlingmann (m) måste lägga till en ny förklaring i den moderata ordlistan.
Mångfald = Din Sko, H&M och MQ och om man har tur även Top Shop.
Frihet = Bara för dem som betalar.
Demokrati = Får diskuteras ute i snålblåsten och kylan.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om , , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med, Solna Centrum har blivit tråkigt och enformigt. Jag gillade att handla där förut, men nu föredrar jag Kista Galleria. Dessutom är det för varmt i Solna Centrum, många klagar över detta. Johanna, hoppas du kan påverka hur Solna Centrum ska utformas i framtiden.

Läs mer åsikter om Solna Centrum på min blogg: http://frosunda.wordpress.com/

Johanna Graf sa...

Det är många som tror att vi kommunalpolitiker kan påverka både varutbudet och öppettiderna i detta privata innecentrum. Den möjligheten miste vi tyvärr när vi, precis som Stockholmspolitikerna gör med Fältöversten, Ringen och sina andra centrumanläggningar nu, sålde ut vårt centrum på 80-talet.

Nu är det kunderna som får försöka påverka. Ett sätt är ju att göra som du, åka till Kista istället...