onsdag, augusti 31, 2011

Vem vill hänga med en torris?

Just nu är jag en torris, en sån där som DN skriver att man INTE får vara på nätet om man ska få några vänner. Det gäller väl både i politiken och övriga livet antar jag. Jag vet inte, för jag har inget övrigt liv just nu, tyvärr.
Å, vad jag såg fram emot att få börja träffa mina Solnavänner igen efter sommaren. På fiket utanför stadshuset på fredagarna, i samtalen på nätet, på Facebook och Twitter och de andra mötesplatserna, Backstugan och alla de små kvarterskrogarna.

Och så blir jag sjuk. Febern dunkar i hela kroppen och jag ligger här som en svettig Mallorcaturist, fast i ett mörkt sovrum.

Fikapolitiken på caféet utanför stadshuset blir nu försenad i tre hela veckor. Först var det älsklingsmorbrors begravning förra fredan, nu på fredag en jävla planeringsresa med jobbet som inte är flyttbar, och nästa fredag YTTERLIGARE en jobbresa, denna gång för att titta på kollektivhus i Milano. Det sistnämnda i och för sig jättekul, men... när ska jag hinna umgås?!? Göra det som är det viktigaste som finns i mitt jobb; prata med folk?

DN skriver om vikten av socialt kitt och samtalet på fikarasten, och det är så sant. Vi måste börja prata med varandra, inte TILL varandra. Och lyssna, vara en vän, på riktigt. Partivännen Jill Melinder skriver samma sak. Ändå bokar vi in en massa annat. Fan, fan, fan. Kan inte världen börja snurra litet långsammare snart?

Fina vännen Linkan berättade detta för mig i våras, och jag skrev ner det. Det är en alldeles fantastisk berättelse om en värld som försvunnit, om människorna, glassarna, lekarna, lekparken och de vuxna som hade tid. Varför försvann den? För att vi hade för bråttom? Vem bestämde att vi skulle ha så bråttom? Varför slutade vi hälsa och stanna och prata med varandra?

Det må kallas trams, det bryr jag mig inte om, för det där tramspratet är viktigt, det fyller en funktion för samhällsgemenskapen, för känslan av att vi har nåt med varandra att göra.








Jag vill inte boka in möten med mina vänner flera veckor i förväg, bläddra i mobilens almanacka och pressa in en snabb lunch i vecka 44. Jag vill kunna finnas till hands för den som vill ha en pratstund, kunna säga "Kom förbi, det finns kaffe".


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , och annat intressant

7 kommentarer:

Linda Wilén sa...

Så sant, så träffsäkert Johanna. Livet är det som händer medan du gör upp planer... Det är svårt med spontanitet idag. Men kanske om du skulle boka upp TFL i din almanacka.. TFL som i "Tid för livet" eller något annat valfritt kodord. Eller helt enkelt bara mer luft i kalendern. Det låter trist att planera in det men det är nog så man måste börja...

Morfar Lasse sa...

Vad stolt jag blir över att få vara din vän! Partiet och rörelsen behöver flera av din kaliber, det är den här vägen vi kan och kommer att återskapa folkrörelsen till september 2014.

Karl-Erik sa...

Men du är väl på plats fredagen 14/10? Det finns risk för att jag tittar förbi då!

Johanna Graf sa...

Jodå, då är jag på plats!

Anonym sa...

Hej Johanna!hur ser du på detta
http://andersekegren.wordpress.com/2011/09/03/motiv-4-solna-stad-vill-satsa-annu-mer-pa-aik/#commen
Väljer AIK Ab bort Swedbank kommer Solna stad inte satsa på AIK FFs verksamhet i staden.Är det ok att Stadens styrande hotar oss för att ta Swedbank?

Anonym sa...

Det finns ju förvaltare och aktivister. Förvaltare är de där som är jätteintresserade av cykelställsplaceringar och budgetar, och aktivister är de som vill tala med folk, prata om idéer, dela tankar, gräla och byta åsikter.
Emellanåt fungerar det att vara bägge sakerna, men i vissa lägen av livet måste man kanske välja. Tiden räcker ju inte till - och i synnerhet inte för de som sköter politiken på sin fritid. Alltför många gånger träffar jag yrkespolitiker som inte vill, orkar, prata politik efter arbetstid.
Ungefär som att jag inte alltid vill prata byggjobb efter klockan fyra.
Måste det alltid vara nödvändigt att skyffla in dugligt folk i nämnder och styrelser? Varför kan vi inte ha råd att låta folk göra det de där bäst på?
Jag tror du gör mer nytta utanför stadshuset just nu.

Calle

Johanna Graf sa...

@Anonym: Man kan väl säga så här: Det finns nog både lagar och åsikter emot att ett privat kommersiellt AB får hjälp av en kommun för att konkurrera med andra företag...! Jag tror att vi i oppositionen inte precis r de enda som tittar på detta nu:-)

@Calle: Ja, inuti stadshuset är det inte särskitl kreativt eller upplyftande att befinna sig just nu, så även av den anledningen tror jag mig göra bäst nytta utanför, i samtal med kloka, vanliga människor just nu!