fredag, februari 26, 2010

Politikernas svarta hål

En av de vanligaste meningar politiker säger är: "Jag tar med mig den frågan hem". Hem är i värsta fall en bokhylla på kontoret, där frågan blir liggande. Eller så gör man nåt åt frågan, men som i alla länder utan envåldshärskare tar det tid. Och inga besked lämnas till den som ursprungligen väckte frågan.

Sådant tär på känslan av att leva i ett demokratiskt samhälle. Sådant föder politikerförakt. "De bara lovar och lovar". Det måste vara lättare att koma i kontakt med en politiker. Och politiker måste svara när någon ber att få besked. Artigt. Och så snabbt det går.

Det där med artigt är det litet si och så med. Utan att hänga ut någon vill jag ge exempel påmailsvar som ansvariga politiker avgivit till medborgare i Solna nyligen. Först till det positiva: De svarar. Och de gör det hyfsat snabbt. Men tonen...!

"Jag förstår inte bara varför du bara klagar och kommer med onyanserade påståenden. Varför går du inte in i politiken. Socialdemokraterna eller vänsterpartiet tror jag är partier där du skulle kunna göra stor nytta och träffa många likasinnade."


"Av dina uttalande om fastighetsägare och husägare förstår jag att du saknar elementär juridisk kompetens. Jag kan rekommendera att du köper in Malmströms bok civilrätt så att vi i alla fall kan lyfta diskussionen när det gäller fastighetsrätt till gymnasienivå."


Det här är inte okej. Det är faktiskt helt oacceptabelt att svara medborgare så som bemödat sig med att leta rätt på en politikers mail och skriva ett brev till denne.


Att det inte är helt lätt att hitta kontaktuppgifter till Solnas politiker märker man lätt när man går in på stadens nya hemsida. Erfarna journalister och kollegor i andra kommuner har ringt mig och sagt att de varit tvungna att ge upp och ringa nummerupplysningen för att få tag i mitt nummer. Hur svårt ska det då inte vara för en skolelev, nyanländ invandrare eller äldre datorovan människa? Kolla själv på www.solna.se.


För det första är fliken DEMOKRATI borta. Istället är det den anonyma fliken "Om Solna" som i sin tur rymmer en underrubrik som heter "Politik och demokrati". Nåja, där ska man väl hitta alla politiker med namn, bild och kontaktuppgifter? Nänä, så enkelt är det inte, utan där under döljer sig YTTERLIGARE en rubrik som heter "Nämnder och styrelser". Där kan man väl i alla fall hitta t ex kommunfullmäktiges ledamöter? Trodde du ja! Där tar sökningen stopp, för där finns bara en kortfattade beskrivning av vad kommunfullmäktige har för uppgifter!

Dead end. Ja, iallafall för min 20-årige mycket datorvana son som jag använde som försöksperson.


Men var finns uppgifterna då? Jo: Start - Om Solna - Politik och demokrati. Där finns en ruta som heter Kontakt. Men det är INTE den man ska trycka på, utan man måste fortsätta att rulla nedåt till längst ner i högra hörnet; där finns en fil som är döpt till "Förtroendemannaregistret". Där inne, tre klick bort, finns uppgifterna! Sju klick bort.


Plättlätt. Not.


En händelse som ser ut som en tanke. Iallafall om man betänker den irriterade och mästrande tonen i mailsvaren ovan.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , och annat intressant

2 kommentarer:

Michael sa...

Dom lovar och lovar men fortsätter ändå uppfylla bilderberg agendor och gör raka motsatsen till vad dom lovat.

Ett Praktexempel.

SVENSKA POLITIKER HATAR DEMOKRATI.
Det är bara Lyssna och häppna.

http://www.youtube.com/watch?v=KMZbs6zu5PU&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=uXmidPjQaE8&feature=related

Anders sa...

Oj! Hur har man tänkt när man designat hemsidan!!

Blir intressant att se hur stor trögheten är i systemet efter att du, som jag uppfattar det, nu har börjat lyfta frågan i Solna.
Alltså, hur lång tid tar det att fixa hemsidan?!

Som en av åtgärderna att förbättra demokratin.

Den andra saken är ju svårare att komma åt, att ändra attityden hos dem som skrivit de förfärliga mejlsvaren...