torsdag, november 15, 2007

Runda och fyrkantiga familjer

Sitter i bilkön till drop-in-servicen på däckverkstaden. Klockan är halv sju och som sällskap i det iskalla mörkret har jag 1 st termos med te och 1 st bärbar dator. Läser några bloggar.

Familjen, vad många känslor den väcker. Jag mötte en gång en man som på fullt allvar menade att begreppet familj endast kunde innefatta ursprungsfamiljen. Nej, han var inte italienare, även om man kunde tro det (La Mama osv).

En annan man som jag läser om HÄR är villig att vidga begreppet något, men han tycker att en familj är en familj bara om den består av en Mamma och en Pappa, annars är det tydligen inte en "intakt" familj. Det är Charlie Reimers, t f ordförande i KDU, kristdemokraternas ungdomsförbund, som rycker ut till familjens försvar. Detta sätter han i motsatsställning till könsneutrala äktenskap.

Hans huvudargument är att "äktenskap i sig självt både är en välståndsskapande institution och ett välfärdssamhälle i miniatyr. En familj är en ytterst billigt och effektivt organ för att uppfostra barn, bekämpa fattigdom, minska kriminalitet, minska drogkonsumtion, minska våld i hemmen, minska bidragsberoende, förbättra skolresultat, minska sjukvårdsomkostnader och minska den psykiska ohälsan".

Javisst, Charlie. Jag håller med (även om jag kanske inte skulle vilja gå så långt som att säga att "Att stärka familjen är nyckeln för att komma bort ifrån den negativa spiralen av ökande byråkrati, statlig expansion och höjda skatter som präglat efterkrigstiden")...

Men sanningen att gemenskaper stärker ett samhälle, betyder INTE att dessa gemenskaper måste bestå av två människor med olika sorts könsorgan.

I valet mellan fyrkantiga och runda familjer vet jag iallafall vad jag väljer.

Jag tror till och med att det skulle kunna minska bidragsberoendet och den psykiska ohälsan ÄNNU MER om det fanns en hel bygemenskap av ungar, vuxna, tonåringar, heteros, bögar, flator, bilmekaniker, revisorer, mormödrar, farfäder och snusmumrikar i den där familjen. Snacka om intakt familj! En sådan önskar jag mig i julklapp!

Men när ska Kd fatta att det finns en värld utanför Gränna?

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om , , , , ,

Inga kommentarer: