fredag, november 30, 2007

Man BLIR snäll av pepparkakor!

Den snygga dödskallepepparkakan är designad och bakad av Elisabet Berg på www.pahitt.se
Gud, vad jag älskar P1. Man lär sig alltid något nytt. Igår var en sådan där dag då mötena låg så tätt att bara en tidsopitimist omjag kan ha bokat in dem. Alltså blev det bil för att hinna, med radion på högsta volym.

Bland annat lärde jag mig att man BLIR snäll av pepparkakor. (Som heter pepparkakor för att man började baka dem på den tiden då man var tvungen att ha i starka kryddor som peppar i käket för att dölja de ofta härskna ingredienserna.) Först kanel: den är lugnande. Så nejlika: som höjer potensen. Vem skulle inte bli snäll av en sån sak? Sist ingefära: som är bra mot stela leder, förkylningssymptom, stress, depressioner, åksjuka/illamående.... ja, i princip allt ont. Klart man blir snäll då.

Tror man inte på detta, så är jag själv ett levande bevis. Eftersom jag ingått ett vad med en kompis om att inte äta mjöl, ris eller potatis före jul (givetvis bara för att stötta honom, inte för att jag själv behöver någon diet!), så äter jag inte en endaste liten pepparkaka. Och se - jag är fortfarande ond!

Alltså: Man blir snäll av pepparkakor.

Fast på söndag har mamma sitt traditionsenliga glöggkalas, där Pepparkakorna med stort P serveras, bakade enligt Ystadsläktens urgamla recept, och då lär jag få problem med ståndaktigheten!

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om , , , , , , ,

4 kommentarer:

Perny sa...

Ja pepparkakor är livets mening, framförallt vårt släktrecepts pepparkakor som innehåller peppar, fast vi inte har några härskna ingredienser. Jag går på diet nu över hela julen, så jag kommer inte få smaka på mammas goda pepparkakor om jag inte lägger undan några till efter den 28:e januari, samma sak med mammas goda köttbullar. Jag lovar att jag kommer ha mitt eget lilla julfirande den 28:e januari med allt gott som jag lagt undan sedan julafton :)

Johanna Graf sa...

Men efter den 28 januari lär du nog behöva mycket peppar för att de inte ska smaka lätt härsket:-)

Vad är det för diet? Går det bra?

Perny sa...

Jag går på något som kallas xtravaganza. Jag krymper i rekordfart, har redan gått ner över fem kilo på mindre än två veckor. SKa gå ner trettio så det är bara 25 kvar tills den 28:e :)

Våra pepparkakor smakar inte härsket på minst ett halvår ;)

Anna, Fair and True sa...

28 januari är ett bra datum -min födelsedag! :)