fredag, maj 23, 2008

Volvo = vulva? eller Går allting att sälja med mördande reklam?

Via Åkestam Holst hittar jag sidan Brand tags som samlar in människors spontana associationer till ett antal kända internationella varumärken. Resultaten visas upp i ”tag clouds” som visar de mest förekommande associationerna till märket.

Här nedan är det inte oväntat Volvo som ni ser karaktäriserat:




















Se hela associationsmolnet här. Det enda jag inte förstår är att ordet vulva också flitigt förknippas med vår svenska lådbil. Men det är kanske ljudbilden mer än utseendet som är likt?

Man kan också gå in och hjälpa till att associera själv kring olika varumärken här. Det kommer upp olika varumärken varje gång man går in på sidan, men när jag var inne var det Rolls Royce man skulle sätta sina egna ord på. Jag skrev Joakim von Anka.

Här är en annan lek med varumärken. I detta fallet mer ett försök till varumärke, skulle man väl kunna säga...
De "nya" moderaterna verkar just nu kämpa tämligen desperat för att branda sig. Frågan är om folk går på det? I det gamla socialistiska samhället var parkerna grå, vårdcentralerna lades ned och alla hade hål i tänderna. Nu, när alla har fått mer pengar, är det grönt, rent, fräscht och varmt överallt. Hmmm... får det lov att vara litet konserverad gröt, någon?

Ett annat exempel på affischtext: "Våra morötter får Sverige att växa". Moahahahaa, snarare då "Våra piskor får Sverige att huka"!

Vad de inte berättar är nämligen att långtidsarbetslösheten bland ungdomar har tredubblats, att socialbidragen ökar i nära hälften av landets kommuner och att jobbtillväxten tvärnitar. (Källor: Arbetsförmedlingen, Socialstyrelsen, Finansdepartementet.) Här är litet konsumentupplysning.










Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om , , , , , , , , ,

5 kommentarer:

Unknown sa...

Beträffande varumärken och hur man kan sälja eller tro att man kan sälja till de "dumma kunderna" som i själva verket inte är dumma så kan jag rekommendera boken:
Branding Iron, Branding lessons from the meltdown of the US auto industry. av C. Hughes och W. Jeanes.
De visar hur det "Branding" fungerar.
Läs själva och bilda er en egen uppfattning.

De som associerat Volvo i det här associationsmolnet är nog lite busiga, så de skriver ord som gör att det killar i magen på dem skulle jag tro.

Sen har jag funderat på det här med "ljudbilden mer än utseendet som är likt", den här gången får jag se mig slagen ty jag hajar inte.


Sedan så används begreppet varumärke/brand lite mysko måste jag påstå. Det blir lite enklare om det är så att man menar: att profilera sig för att andra skall känna igen sig och sympatisera med det budskap man vill erövra omvärlen med om det nu är det man vill. Sen när de kan kolla att man begripit budskapet genom en fiffig marknadsundersökning kan de få en till att göra nästan vad som helst. Till exempel odla morötter för det skulle ju tydligen vara bra.

Själv så måste jag gå och tvätta händerna med Dove för den tvålen är så bra för det sa Ulrika Flodell för 20 år (eller något sådant) sedan i ett reklambudskap och det trodde jag stenhårt på, hjärntvättad som jag blev, inte av Dove utan av marknadsföringtrixet som åstadkom mitt tvålval.

Johanna Graf sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Johanna Graf sa...

Volvo och vulva är i min föreställningsvärld mer ljudbildsmässigt än utseendemässigt lika. Möjligen undantaget modellen
P 1800...

Unknown sa...

Hm, mycket intressant.
Hur vill du då karaktärisera en P1800?

Anonym sa...

Jag sökte på Jensen gymnasium om att allting går att sälja med mördande reklam, och hamnade här. Kom därför och besök min blogg om bluffen bakom Jensen gymnasium på metrobloggen SKITSKOLOR. Nya avslöjanden om ohederligheter dagligen.

http://metrobloggen.se/skitskolor

http://skitskolor.bloggagratis.se