söndag, maj 04, 2008

Reklam man blir glad av

Den moderatstyrda regeringen fegade ur och det blev ingen lag mot könsförnedrande reklam. Men konsumentmakten kan ingen ta ifrån oss. Efter att ha sett den här snygga, inte ett dugg trådsmala modellen så handlar jag till exempel gärna på Stadium!

Andra plus idag:
Arnes och Jörgens fina balkong
Solen och värmen
Thom Ka Gai-kycklingen
Sonens kommentar på mina anklagelser om det skitiga kök han lämnat efter sig: "Jag kan inte säga att jag känner igen mig i den beskrivningen"

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om , , , ,

6 kommentarer:

Unknown sa...

Menar du inte Thom Ka Gai?

Unknown sa...

Min första kommentar är ej relevant längre. Så då klämmer jag till med lite annat så får vi se om det bränner till.

Vad är reklam? Till exempel följande: Reklam är skapande och spridande av ett budskap som har till syfte att skapa uppmärksamhet runt idéer, varor och tjänster. I första hand skall vårt konsumtionsbeteende påverkas så att vi (konsumenten) ändrar åsikter, värderingar eller handlingar. Slutmålet är att öka försäljningen och därmed öka företagets inkomster.
Reklamen är nära besläktad med propaganda och i vissa länder använder man det sistnämnda som beteckning för båda. Ovanstående kan i princip göras med vilka medel som helst bara det är lönsamt.

Reklamen är ingen dokumentation av produkten. Specifikationen, produktdatablad med mera får vi söka på annat håll än i reklamen.

I debatten om reklam blandar vi friskt ovanstående med god smak och rådande moraluppfattning.

Vad som är god smak kan ju diskuteras i det oändliga men en sak kan vi väl vara överens om, den förändras över tid. Samma sak med moral, den är föränderlig, vad som var OK för några årtionden sedan är inte OK nu och vice versa. Dessutom har vi ganska olika uppfattningar sinsemellan men de stora skillnaderna ser vi när vi jämför oss med andra länder och andra kulturer.

Det är nog så enkelt att den som gör reklam, om den anses bra eller dålig, könsförnedrande eller inte så var nog syftet att få oss konsumenter att handla så mycket som möjligt av det som reklamen syftade på.

Jag har nu bestämt mig, jag vill ha en överdel och surfingbrädan. Jag har Stadiumkort.

Johanna Graf sa...

Du skulle nog vara snygg i en liten volang-nederdel också:-)

Anonym sa...

Grymt inlägg Mats.

Johanna: Vad beror det på att "ni tjejer" så besatta av att bedömma och klassificera andra tjejers utseende? (snygg, trådsmal, sexig, tjock, ful osv)

Spiff sa...

Jag tycker hon är snygg (och smal..)! Men bikinin är ful..

Surfbrädan? Hysterisk..

Johanna Graf sa...

Vi tjejer är nog mest besatta av vårt eget utseende, helt enkelt därför att det är det vi fått uppmärksamhet för (negativ eller positiv) ända sedan vi var pyttesmå. Killar får uppmärksamhet för vad de gör, tjejer för hur de är. Men eftersom utseendet är det som placerar oss på vaärdeskalan, så är det också intressant hur andra som tävlar på samma arena ser ut. Trist, men sant.