måndag, maj 12, 2008

Fler huvudkontor eller fler Subtopia?

Solna fick idag priset ”Sveriges företagsvänligaste kommun” av organisationen Svenskt Näringsliv. Det är förstås bra att Solna är företagarvänligt. Mona Sahlin påpekade idag på socialdemokraternas jobbtoppmöte hur viktigt det är att vi värnar entreprenörer och underlättar för småföretag. Det måste bli lättare att gå från lönearbete och entreprenörskap och tvärtom.

Men vad vi måste bli bättre på i Solna är inte att locka hit ett huvudkontor till. Det spelar mindre roll för Solnaborna om företaget ligger här eller i grannkommunen, för företagen betalar ändå inte en krona i kommunalskatt och vi har redan fler människor som jobbar i Solna än som bor här. Och ju fler kontor som byggs här, desto större krav ställs på infrastrukturen. Och Solna har redan problem med trafikinfarkter var och varannan vecka.

Men det jag framförallt känner att vi behöver bli bättre på, är just det som Mona Sahlin pratade om idag på jobbtoppmötet; att uppmuntra entreprenörskap och småföretag som kan anställa, expandera och exportera. För att klara det behövs det mer än att sälja mark till huvudkontor. Det är förstås bra att svenskt näringsliv tycker att Solna är tillmötesgående med mark och service till företag som vill etablera sig här. Men vad hjälper det att vara företagsvänligast när skolan inte klarar av att ge alla elever förutsättningar att klara studierna? Därför måste vi börja redan i skolan, med utbildning som uppmuntrar nyfikna elever, uppfinningsrikedom och entreprenörskap, gärna i samarbete med alla de storföretag som finns i Solna. Sedan måste vi också hjälpa de små företag som har mer idéer än pengar att växa och bli stora företag, till exempel med såddkapital, inkubatorer och lokaler som inte kostar skjortan. Ett bra exempel på sådana initiativ är Subtopia i Botkyrka.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om , , , ,

4 kommentarer:

Unknown sa...

På 4:e raden står det: "att vi värnar entreprenörer"

I min kamp mot detta slappa och djupt klamdervärda sätt att glömma ordet OM så vore en justering önskvärd så att texten lyder:

....att vi om värnar entreprenörer....

Ett annat exempel:
Jag vill att du stoppar om mig ikväll när jag går och lägger mig.

Ta bort om och meningen får en annan innebörd.

Spiff sa...

Den dagen sossar inser värdet av företag, entrepenörer och riktiga arbeten för folk..

Ja då har nog tyvär solen slocknat är jag rädd för!

Unknown sa...

OJOJOJ min tillrättavisning blev ju galen. Jag menade förstås att skriva:
....att vi värnar om entreprenörer... men det blev ju ingen reaktion: Hallå ere nån hemma?

Johanna Graf sa...

Vi kanske kan stoppa om entreprenörerna?