onsdag, maj 14, 2008

Tillsammans kan vi!

Tänk att företagen så kapitalt missat makten i sociala nätverk. Facebook till exempel.

Men vad ska man ha det till egentligen? invänder många av mina vänner när jag berättar att jag gillar Fejjan. Det är svårt att förklara. Det är ingen nyttopryl, bara en kulpryl. Stressade stadsmänniskor behöver också sina skvaller- och mötesforum. Hinner man inte hänga på torget eller utbyta några ord med grannen över häcken, så finner man på andra vägar. Vi är sociala varelser.

Och man ska inte underskatta kraften i den möjlighet det innebär att snabbt samla många människor kring en gemensam sak. Förr ställde sig agitatorerna i vägkorsningarna på en låda och började snacka. Nu går det betydligt snabbare och smidigare. Att samla ihop en hejaklack till exempel. Varför? För att man kan. För att det är kul. Och ibland även för att uppnå ett gemensamt syfte.

Rörelsen Improve Ewerywhere roade och förvånade då de via nätet uppmanade ett stort gäng människor att ställa sig blickstilla i två minuter utspridda på Grand Central Station. Och i Solna dök en jätteklack upp på Skytteholms IP i påskas för att heja på ett slumpvis utvalt pojklag. Nästa idé kan bli att samla ihop en jättepicknick nånstans i Stockholm i sommar. Än så länge mer performance art än manifestation för nåt speciellt. Men vem vet vad som kan hända i framtiden? I Japan lär en folkmassa på samma sätt ha uppmanats att samlas utanför en elektronikaffär och krävt mängdrabatt, annars skulle de välja en annan butik. Snacka om konsumentmakt.

Men PR-företagen lär inte vara sena att hänga på för att hjälpa företagen att bli lika offensiva i sin kundjakt. Springtime skriver i sitt senaste nyhetsbrev "Dina fans kanske redan samlas digitalt. Har du koll på hur du ska bygga just din klack?"

Själv ser jag gärna fler spontanmanifestationer av typen "Bär rött för Burma imorgon" som på några timmar samlade flera hundra rödklädda till en manifestation för munkarnas kamp mot diktaturen på Medborgarplatsen i höstas.


Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om , , , , , ,

2 kommentarer:

Unknown sa...

Om man nu skall samlas så kan man ju välja färg efter olika saker så mitt förslag till din nästa stora samling är att man väljer färg på sina kläder i enlighet med till exempel:

Côte de Beaune-Villages 2002, druva Pinot Noir (nr 99976)

sen kan man ju dricka upp vinet och bli en kul typ.

Hur många behövs för en manifestation? Räcker 17? Tänk på att det finns en glesbygd också, där är det inte så lätt att få till det.

Anna, Fair and True sa...

Precis, Facebook är ett sätt att träffas och det är så skönt att ha allt på samma ställe. Man kan dessutom lätt skicka ut inbjudningar till seminarier eller demonstrationer eller vad det nu kan vara. Mobilisera folk. T ex så var det en gammal universitetskompis till mig som nyligen blev dödad i Afghanistan. På nolltid hade hans vänner satt upp en grupp på FB för att samla meddelanden och kondoleanser till hans familj (som var mycket uppskattat) och detaljer om var och när begravningen ska hållas osv. En tråkig händelse, men FB kan vara bra även i sådana fall.