onsdag, mars 21, 2007

Många småpåvar är det...

Det är dags för Stockholm att bestämma sig för hur regionen ska utvecklas. Det är det med jämna mellanrum och varje gång brukar de enskilda kommunerna göra litet som de vill iallafall. Man snackar ihop sig om en regional utvecklingsplan som det tar massor av människor flera år att ta fram, men sedan smyger sig egenintressena på. Förra gångn var 2001, då man bestämde sig för att Stockholm skulle växa med hjälp av flera kärnor istället för bara en stor och växande stadskärna. Det gick väl sådär.

I min kommun, Solna, var de flesta partier överens om att det var smartare att vi byggde hos oss, nära stan, istället för att det byggdes långt utanför stan så att folk fick sitta i bilkö in till stan genom Solna. Hellre husen här än genomfartstrafiken liksom.

Efter ett par år stod det dock klart att idén spruckit. Ytterförorterna tänkte nämligen likadant. Så nu får vi både genomfartstrafiken och våra egna nybyggen och de bilar de medför.

Idag ska jag på ett möte och träffa regionplanedirektören, Sven-Inge Nylund. Han är en av de smartaste människor jag träffat. Tyvärr har han en rätt hopplös uppgift i att få regionens ppolitiker att dra åt samma håll, när alltsammans bygger på frivillighet. Nu finns ju lyckligtvis Ansvarskommitténs förslag för mer samlade och beslutsföra regioner. Därför har jag en idé: Sven-Inge får bli klok och rättvis kung i vår nya storregion Stockholm-Mälardalen.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: , , , , , ,

3 kommentarer:

Dag sa...

Kanonbra idé tycker jag. Eftersom jag gillar Sven-Inge.

Om dessutom man väljer honom vid Mora stenar så har vi dessutom uppnått den optimala kompromissen mellan monarkister och republikaner.

Anonym sa...

Jag vill bara lägga till att jag verkligen hatar sitta i såna långa köer

Anonym sa...

sven-inge gillar jag med :D