tisdag, mars 13, 2007

Krogar för knark

Det visar sig att det berömda projektet Krogar mot knark varit mer munspel än verkstad. Ett fint litet PR-jippo för Stureplansgruppen. På radions morgonnyheter berättar idag dörrvakt efter dörrvakt hur de tillhandahållit och tillhandahållit en hel liten kokainmeny i entrén på Stureplanskrogarna som varit med i det berömda projektet. När polisen - som man hade så fint samarbete med - var på ingång, varnade man polarna på krogen bredvid genom comradion. Då var det bara att flytta kommersen till toaletten ett litet tag.

I ett pressmeddelande från Krogar mot knark från maj 2005 gladdes man över de positiva resultaten: "Det har blivit svårare för narkotikapåverkade att komma in på krogen" stod det i rubriken. Jag tolkade det mer direkt, men nu framstår den verkliga innebörden för mig: Det är klart att dörrvakterna inte vill släppa in påtända gäster. De ska ju tända på hos honom. Mätta gäster handlar dåligt, det vet ju varenda krögare.

Kommer att tänka på den gamla Hassansketchen med Kristian Luuk:
- Hej, är det föräldraföreningen mot narkotika? Jag ringer från föräldraföreningen FÖR narkotika. Vi kanske kunde samarbeta? Vårt motto är eight miles high.

Tune in, turn on, drop out!

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: , , , ,

2 kommentarer:

Claes Nordmark sa...

Om jag någon gång får barn ska jag starta "Föräldraföreningen för läktarvåld"... ;-)

Anonym sa...

Jag och två vänninor satt och pratade om det här för bara någon dag sen. Att när våra barnbarn är i äldre ålder så kommer det inte var "har du druckit igen, du luktar sprit" utan istället "har du rökt på igen, du luktar sött".