torsdag, mars 08, 2007

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra

There´s a special place in hell for women who don´t help each other”, sa USA:s f d utrikesminister Madeleine Albright när hon talade i Stockholm i augusti 2004.

Där satte hon huvudet på spiken, Madeleine. Och en dag som denna kan det vara på sin plats att tipsa om handboken med samma titel som handlar om hur kvinnor ska undvika minor när de ska ta sig fram bland männen som sitter på makten. (En del av tipsen är bra även för unga män som vill ta sig fram bland de äldre männen.)

Tyvärr är min egen erfarenhet att många män inte känt sig lika hotade som vissa kvinnor jag mött när jag själv försökt göra mig hörd, på jobb och i politiken. Dessa kvinnor tycks ha anammat alla härskartekniker som finns från den gamla gubbkulturen och sedan kryddat det med en litet hederlig visk- och hånstil à la stalltjej.

Hallå, jag försöker inte bli förstaskötare på din älsklingshäst, jag vill bara få finnas till!

Är de rädda att bli utbytta? Är de missunsamma och avundsjuka? Har de så låg självkänsla att de, likt mobbarna i skolan, måste peka på andras svagheter för att få bort uppmärksamheten från sina egna?

Gudarna ska veta att jag har svagheter. Men också en och annan styrka. Som tur är finns det en hel hög schyssta, stödjande och generösa kvinnor som talar om det för mig när jag behöver det. Tack Helena, Eva, Jytte, Maryam, Anne-Marie, Lotta, Nathalie, Ullis, Helene, Anna-Karin, Nina, Annette, Maud, Ann, Ninni, Annika, Tora, Eivor, Kerstin, Carina, Malin, Camilla och Rebecka för att ni finns!

Ikväll ska jag träffa kvinnoklubbarna i Solna och Sundbyberg och tala om Duktiga Flickor och sjukskrivning på temat "Sjuk av underordning". Återkommer kanske på bloggen i morgon med en sammanfattning av samtalen.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: , , , , , ,

3 kommentarer:

Eva sa...

DEtär bara att stå på, för vem f-n ska våra söner och våra döttrar annars se upp till?
;)

Anonym sa...

Um, Johanna, how about if people--no matter what their gender--help one another? Isn't that the better route to go?

Johanna Graf sa...

Definitely, it is! It´s just that I`ve experienced a lot more helpful advise and encouragment from men than from women in high positions, and I can´t understand why.