måndag, augusti 20, 2007

Vi och dom


(UPPDATERAD)

Eftersom mitt huvud känns totalt sönderbombat efter en snarkattack i natt, nöjer jag mig med att kommentera andras klokheter. DN:s ledarssida har äntligen upptäckt hur osynlig Fredrik Reinfeldt är som ledare. De tycker han ska komma fram igen. Det tycker jag med. Det är liksom litet fegt att inte fronta, utan sitta lugnt i båten och låta de andra ministrarna ta skit på långa spön, en efter en. Om han nu inte är Mållgan, Alfons låtsaskompis, vilket jag alltid misstänkt. Eller så är han utbränd, men då bör det inte dröja mer än högst tre dagar innan han kommer igen.

Jytte skriver insiktsfullt och oroande om hur regeringens vi-och-dom-politik spär på Sverigedemokraternas frammarsch i opinionsmätningarna. När jag läste hennes text kom jag osäkt att tänka på valrörelsen 2002, då moderaternas valaffischer skrek ut: "De ska sitta inne. Du ska våga vara ute". Och sedan stack folkpartiets Mauricio Rojas upp sitt pekfinger i luften och skrek att det var vissa invandrare som stod för en majoritet av brotten.
Snyggt gäng det där...

UPPDATERAD: I SvD skriver professor Peter Gärdenfors intressant om vi-och-dom-tänkandets, eller som han kallar det "Lucifereffektens" förödande effekter på samhället. Man skall bli extra misstänksam när någon vill tillämpa en moralisk princip som är beroende av en indelning i vi som är med, och dom som står utanför.
Ord som skulle kunna vara riktade direkt till regeringen.
Tack Martin för tipset! Om Lucifereffekten skriver även bloggen Attila klokt och tankeväckande och slår både till höger och vänster.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Och ännu mer finns att läsa här http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_16745950.asp på temat vi och dom.

Spännande text kring en av de tyvärr mer viktiga politiska motsättningarna då, nu och sannolikt också i framtiden.

Anonym sa...

Det där är alldeles för enkelt. Det finns gränsdragningar mellan vi och dem i alla samhällen. Dessutom håller socialdemokratin redan på att göra en stor grupp skånska traditionellt socialdemokratiska väljare till "dem" i så stor utsträckning att många av dem nu går till sverigedemokraterna.

Varför? Läs här: http://blogg.aftonbladet.se/17292/perma/516083/