fredag, augusti 03, 2007

Ny epok med liten puck

Större delen av sommaren i Göteborgs södra skärgård har nu passerats i strilande regn och halv storm. Det finns dock en liten pryl som hjälpt oss genomlida denna sommar, som till och med haft färre soltimmar än katastrofåret 1993.

Det är en liten vit vaniljpuck, helt oätlig men grym på snabb nätuppkoppling. Surfningen går faktiskt lika snabbt som hemma i stan. Ibland t o m snabbare, vilket dock säger mer om bredbandet i stan än om Tre, som förmedlar den lilla glasstingesten.

OK, visst hade min dröm varit att sitta uppe på högsta klippan och blicka ut över solnedgången över Brännö brygga och Vinga fyr medan jag inspirerat smekt tangenterna, iklädd en tunn svepande klänning och med ett glas kylt vitt vin i handen, men... man kan inte få allt. Nu får gamla avsnitt av Gilmore Girls, vännerna på Facebook och filmerna på YouTube hålla mig sällskap inomhus istället.

Inser att det mobila bredbandet, i takt med att allt fler får tillgång till det, kommer att förändra en hel del. Varför ska till exempel tidningarna ha sommartorka när alla fortsätter läsa som vanligt? Ingen har längre skäl att aktivera en regel på sitt e-postkonto med meddelandet "Eftersom jag inte har möjlighet att läsa av min e-post så ofta under semestern kan det dröja innan jag svarar". De sommarstugägare som trots mobiltelefonerna valt att behålla sin fasta telefonlina för att kunna modemuppkoppla sig när det kniper, kan nu glatt säga byebye till den räkningen. Snart slipper vi nog alla fula telefonstolpar som genomkorsar sommarstugeområdet. Och snart är nog proteströrelsen här också; Vi som Vågar Vägra Kontakt, eller vad de nu ska heta.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: