måndag, augusti 27, 2007

Dagens mål...


... fick jag när jag generade vännen M genom att gå fram till AIK-tränarna Rikard Norling och Nebojsa Novakovic, som satt vid bordet bredvid i lunchrestaurangen.
M blir alltid så Star Struck att hon nästan kissar på sig och drabbas av Rigor Mortis när hon ser en kändis.

- Men kom igen, det är ju vanliga människor, sa jag. Vi går fram och hälsar!
- Du e inte kloook, väste M. Jag kan väl inte prata med någon Som Gjort Mål På Råsunda.
- Eh nähä, men du vågar vara med i TV, radio och äntra talarstolar inför tusen pers...?
- Jamen, det är ju HELT annorlunda, stönar M
och böjer ner huvudet mellan knäna när jag närmar mig Idolernas bord.

Vad hon inte visste var att Nebo och jag varit klassföräldrar i flera år och att jag känner både hans fru och hans barn. Hahahaha! Och Norling garvade glatt åt att vi Solnapolitiker flyttat vårt Kommunstyrelsemöte den 3 september, så att vi kan gå på AIK- Hammarby-matchen.

Helt vanliga schyssta och trevliga killar alltså. Men jag håller med M om att det där målet Nebojsa satte i sista matchen guldsäsongen 1998 var nästan överjordiskt.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm, jag är lite nyfiken på vilken match du syftar på. Sista matchen i serien 98 spelades mot Örgryte och då gjorde Alexander Östlund det enda målet om inte jag missminner mig helt. Att Novakovic gjort överjordiskt härliga mål (tex mot Barcelona 99) råder det däremot ingen tvekan om...

Johanna Graf sa...

Jag vet, jag har fått det pinsamt tydligt påpekat för mig av min lilla äckliga besserwisser till son. Han borde skaffa sig ett liv, bli rik på en blogg som Blondin-Bella eller sälja sin kropp eller nåt så att man hade nån glädje av honom. Men OK, OK, skammens rodnad på mina kinder. Bara en liten förklaring:Så här var det. Jag sa att Alexander Östlundh var den enda som gjorde mål den matchen, men då hävdade M att det hade spelats ytterligare en match EFTER guldmatchen, vilket jag tillåt mig tvivla på, eftersom jag mindes att det var svinkallt och typ november på Örgrytematchen. Så trots att jag hade för mig att det var mot Barcelona som Nebo satte sin eleganta 30-meterslobb, så blev jag osäker. Jag menar, det är ju inte JAG som gör anspråk på att vara fotbollsnörd här! Dumma M!

Anonym sa...

Hejar du på AIK eller gör du en Anders Gustav?

Anonym sa...

Ja, Johanna. Jag tycker att det var en intressant fråga. Gör du en Gustâv eller håller du på AIK?

Johanna Graf sa...

Jag är fotbollsidiot och vet därför inte ens vad det innebär att "heja" på något lag. När jag var liten tyckte jag att AIK:s gul-svarta halsduk skar sig mot färgen på min jacka, så jag envisades med att gå omkring med en grön-vit Hammarbyhalsduk. Kanske också för att det var roligt att vara motvalls som tonåring. Men heja på, nej, det kan man nog bara hävda om man vet namnet på åtminstone ettpar spelare och vet var ens favoritlag ligger i tabellen...

Anonym sa...

kolla, saken en den att du kan ju inte säga sådär om din son? att han är äcklig, fett ledsen ja skulle bli?!
heja aik ni är bäst!! nebojsa fett grymt mål mot barcelona!! DU E GRYM;)