söndag, augusti 26, 2007

Godmorgon, vi har en ny regering

Jag älskar söndagmorgnar. Då är jag inte alls så här sur. Då är almanackan sällan uppbokad, i motsats till alla andra dagar. Då breder en till synes oändlig dag ut sig framför mig, då jag möjligtvis, kanske, ska ta itu med ogräset, tvätten, badkarskranen, pappershögarna. Men bara kanske.

Mitt mått på en bra söndag är:
-sova ostört tills man vaknar av sig själv (en av de få saker mina tonårsbarn är överens med mig om)
- äta frukost i pyjamas i evigheter, under det att minst två tekannor hinner svalna och alla tidningarna breder ut sig över bordet.
-lyssna på P1, där förstås Godmorgon världen med Public Service är en given favorit.

Men idag märker jag att det är något konstigt med programmet. Det har nog varit så en längre tid, men det är först nu det går upp för mig. Imitatörerna härmar fortfarande Göran Persson, Bosse Ringholm och Margot Wallström, Morgan Johansson, Ingvar Carlsson. Bara gamla sosseministrar.

Varför? Antingen beror det på att det tar lång tid att repetera in nya röster. (Undantaget är Maud Olofsson, men det bekräftar bara regeln. Hennes röst är enkel att imitera, det är bara att skrika i falsett.) Eller så säger det något om var intresset i politiken ligger. Vilket är litet sorgligt.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant iakttagelse. Och liksom du funderar jag givetvis över varför...såååå lång tid kan det väl ändå inte ta? Är kanske regeringen ovanligt färglös? Bortsett från diverse märkliga förändringar så syns det ju väldigt dåligt...

Johanna Graf sa...

Där sa du vad jag tänkte! Anders Borg, hur låter han liksom? Det kanske är därför han måste märka ut sig i sin 80-talsmundering med hästsvansen och ring i örat?

Nathalie Sundesten Landin sa...

Men Maria Laaaaarsson kan inte vara så svår att härma. Jag gör ofta det här hemma till makens glädje... NOT! Men jag tror att Rachel skulle klara det med lätthet. Problemet är väl vilket innehåll som sedan skulle fylla den imitationen.
Kram N

Johanna Graf sa...

Ja, det var just det... Vad säger Maria Larsson, Åsa Torstensson, Sten Tolgfors och Eskil Erlandsson?

Anonym sa...

Eskil Erlandsson brummar bara. Jag har aldrig lyckats lyssna på en hel mening uttalad av den mannen. Och ändå tar hans ärenden längst tid på EU-nämnden. Jag får ångest när det är jordbruksfrågor vi bahandlar. Jag känner mig som en sämre människa. Han säger typ "GGGGGGMMMMMMMOOOOOOOO mmmmmmaaaajjjjjssssss..." med en jättemörk stämma. Och då har jag slutat lyssna för länge sen. Faktum är att jag tror att det är så Gud måste låta. Som Eskil.