onsdag, augusti 08, 2007

JätteJytte

12.49 Vi började hålla tummarna redan i morse, har följt SSU-kongressen via en taskig webTV-sändning sedan omröstningen började på förmiddagen och sitter nu och väntar på att ombuden ska luncha klart så att resultatet kan tillkännages. Åh Jytte, hur nervöst måste det inte vara för dig då? Jag minns bilderna från kongressen -97 när Micke Damberg vann med bara nån rösts marginal. Hans och flickvännens Ingelas vitspända ansikten i TV-rutan när resultatet lästes upp. Fy fan.

12.55 Politikerbloggen följer SSU-kongressen bättre än SSU:s egen hemsida. Weird. Men den utlovade bildbloggen finns inte på den angivna länken. Bara en massa snygga shots från Prideparaden, vilket först fick mig att tro att SSU poppat upp sina kongresser rejält, men så var alltså inte fallet, tyvärr.

13.32 Så jävla typiskt. Nu har SSU.s web-TV bestämt sig för att strejka, åtminstone på min dator. Och SSU-radion Radio Aktiv som på hemsidan lovar att sända direkt och följa kongressen minut för minut spelar bara musik. Jag fattar ingenting. Det blir till att förlita sig på Politikerbloggen. helt sjukt.

13. 38 JAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!! PytteJytte har blivit JätteJytte. Ordförande i Sveriges finaste ungdomsförbund SSU. Med 131 röster mot Laila Naraghis 115 röster. En cool kompis ringde just och sa: - Vad fan var du orolig för, 16 rösters övervikt, det är ju en oceaaaan av röster.

Grattis fina duktiga bästa Jytte! Hon kan tyckas liten och gullig när man först möter henne, men akta er för att hamna i en diskussion med henne när hon brinner. Och det gör hon ofta. Jag minns en sen natt hemma hos oss när hon ensam debatterade prostitution med tre-fyra betydligt äldre och erfarnare vänner. De var väl egentligen inte motståndare till Jyttes linje, men hade bestämt sig för att ge henne en match. Hon gav sig inte. Hon bet sig fast som en jävla kamphund som inte släpper sitt byte förrän det är skakat och tuggat sönder och samman. Beware alla MUF:are, beware! Om Niclas Wykmans ohyggligt dumma kommentar till valet av Jytte säger jag bara: -Du vet inte ett dugg. Varken om takt och ton eller om vad som händer inom SSU. Du har en del att lära av Jytte, till exempel om att bemöta sin motståndare på ett schysst sätt.

Men skit i småaktiga moderater, nu ska vi fira! Helt otroligt är också det faktum att två förbundsordförande i SSU kommer från mi hemkommun Solna. Mig veterligt har det aldrig hänt förut att en kommun av den storleken gjort en sådan bedrift.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: , , , ,

6 kommentarer:

deeped sa...

Verkar varit en strid mellan subjektiva värden som passion och engagemang (Laila) och reell politisk grund och organisationsidé (Jytte). Lite skrämmande att läsa hur tunna argument som förs fram från talarstolen.

Johanna Graf sa...

Jag är inte så väl insatt, men jag tror att de där epiteten var nåt man plockade fram för att det lät bra. Jag var ju inte där, och min web-TV lade av, men om Politikerbloggen citerade rätt var Daniel Mathiesens inlägg det enda riktigt vassa.

Men talarstolen var väl knappast den plats där den reella diskussionen ägde rum : -)


Kan väl tillägga att Jytte, som jag känner väl, är en av de mer passionerade människor jag känner, men hon släpper väl inte fram det ständigt och jämt.

Anonym sa...

Varför kallas hon JätteJytte? Är hon tjock?

Johanna Graf sa...

Nej, tvärtom har hon ofta kallats liten. Men nu har hon växt i en STOR roll. Men egentligen är det en ordlek med rimmet Pytte-Jytte.

Anonym sa...

16 röster? Du är ju inte så klyftig precis, vilket hela partiet märkte under partikongressen. Men det var faktiskt med 9 röster Naraghi förlorade.

Anonym sa...

Ojdå "zaei"- det är till att vara trevlig i sin kommentarer (men det kanske är lättare när man är anonym att vara det). Det kanske också är lättare att uttala sig för hela partiet då.

Två synpunkter dock -
Först - när jag läser Blogginlägget framgår det att 16 röster är ett citat - följaktligen inte bloggarens egen uträkning.
För det andra när du säger att det skiljer 9 röster utgår du då från att du vet hur människor skulle ha röstat om de inte röstat på Jytte? Kanske på samma sätt som du vet vad "hela" partiet tycker?

Så länge du inte vet att de inte skulle avstått, anordnat spontandemonstrationer mot Peter Wahlbeck eller värvat medlemmar som ett alternativ till att rösta på Laila i stället för Jytte så är det faktiskt relevant att säga 16 röster som marginal.

PS Det är fint med både goda vinnare och goda förlorare!