torsdag, augusti 23, 2007

Le, Toto, le!

Återigen figurerar arbetsmarknadsminister Sven-Otto "Toto" Littorin i media. Den här gången har han kommit på en riktigt ljus idé: Företag som inte bryter mot arbetsmiljölagen ska få fina klistermärken med glada gubbar på att sätta upp på dörren. Han fick ju litet pengar över när han lade ner Arbetslivsinsitutet (Ni vet, de där som forskade om hur arbetsplatser skulle bli mindre farliga och färre människor skulle skadas och sjukskrivas), och vad passar då bättre än att trycka käcka smileys för pengarna?

Nu är det ju tyvärr så, att de människor som jobbar på de farligaste arbetsplatserna, t ex LO-kvinnor, väldigt sällan kan stanna utanför en arbetsplats märkt med en sur smiley och tänka "Nej, här är en dålig arbetsplats, jag tror jag går till nästa!" Tvärtom har regeringen effektivt sett till att med inlåsningseffekter som kraftigt bantad KomVux, slopad 25:4-regel på högskolan och slopat investeringsstöd till billiga hyresrätter där det finns jobb, sett till att låsa fast kvinnorna vid sina gamla arbetsplatser där de slits ut och vantrivs. När de sedan bränns ut eller sliter ut ryggen straffas de av försämrade trygghetssystem.

Att detta inte är samhällsekonomiskt lönsamt inser även en outbildad barnskötare.
Toto, Toto, fick ni inte lära er det här på Fairfax University Institute?

I Solna är moderaterna inte lika förtjusta i klistermärken med Smileys. Där var det faktiskt vi socialdemokrater som föreslog att man skulle märka kommunens alla lunchhak med glada, neutrala eller sura gubbar utifrån vilka resultat de fick i hygienkontrollerna. Men det gillade alltså inte moderaterna, för det kunde "inverka negativt på det fria näringslivet". Hur negtivt snuskkrogar kunde inverka på folks hälsa ville de inte diskutera...

Men om Sven-Otto Littorin skulle vilja välja en Solnakrog när han ska bjuda årets arbetare på lunch så kan han ringa till mig, för jag har miljönämndens protokoll!

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så glad att jag hamnade här. Så uppfriskande sköt med lite j...r anamma och sunda tankar. Kan nästan sätta mig och gråta när jag hör den ena idén värre än den andra från alliansen.
Detta senaste förslag som ett i raden tyckte jag dock inte var så mycket att hetsa upp sig över. Visar bara på vilken lekskola det är.

Johanna Graf sa...

Jo, det har du rätt i. Jag tyckte bara att det var litet roligt...