onsdag, juli 16, 2008

What is love?

"Baby don´t hurt me, don´t hurt me, no more..."
Nej, inte den gamla sångtexten nu, jag tänkte faktiskt på nåt allvarligt.

TED en bra sajt där man kan hitta intressanta tal, hittar jag en föreläsning av hjärnforskaren Helen Fisher, vars titel är något så coolt som "forskare i romantisk kärlek".
Fisher beskriver kärlek som en universell mänsklig drift, starkare än sexdrift, törst och hunger, ja kanske till och med starkare än viljan att leva.

Hon har hjärnröntgat förälskade människor, både lyckliga och olyckligt kära. Vad hon hittat är extra aktivitet i tre områden i hjärnan. Först det som rör behov, motivation, fokusering och begär (samma område som stimuleras i ett kokainrus för övrigt). Sedan det område som kalkylerar och tar risker. Till sist det område som påverkar tillgivenhet och energi. Kanske inte så oväntat, förutom att de försökspersoner som var olyckligt kära hade samma, eller ännu starkare aktivitet i främst det första området. Tough shit.

Men hennes forskning är inte alls bara torrt vetenskaplig, utan fylld av poesi och referenser till litteraturen. Bland annat citerar hon Platon, som redan för 2 000 år sedan konstaterade att "The god of love lives in the state of need". George Bernard Shaw var mer krass när han fällde kommentaren "Love consists of overestimating the differences between one woman and another".

Efter att ha sett den horribelt dåliga filmen Sex and The City kan jag i alla fall konstatera att det är något väldigt sjukt när det ultimata kärleksbeviset från en man till en kvinna tycks vara att bygga henne en klädgarderob stor nog att ge ett värdigt boende åt en Irakisk flyktingfamilj i Södertälje.

Men visst kan kärleken ha många ansikten, som det heter. De här till exempel:Och mister du en står det tusende åter, bara man inte är alltför kräsen:
Nu ska jag bara klara av Anna Fair and Trues utmaning också, innan jag återgår till att regnglo på Rome-boxen.

Här är den:

Regler:
-Posta reglerna först.
- Svara på alla frågor.
- Skicka vidare utmaningen till 6 andra bloggare.
- När du postat dina svar, berätta det för den som utmanade dig!

Fem saker som finns på din Att-göra-lista idag:
1. Skriva ett blogginlägg om kärlek
2. Roa 14-åringen (Rome-boxen)
3. Gå hem till fam Graf II och pigga upp sjuk svägerska
4. Laga middag åt sjuk svägerska med familj
5. Samtidigt passa på att länsa DVD-förråd hos sjuk svägerska

Vad gjorde du för 10 år sedan?
Packade flyttlasset från Bryssel till Stockholm

Ställen du bott på?
Söder, Örgryte, Gamla stan, Östermalm, Huvudsta, Heden, Östermalm, Råsunda, Vasastan, Kungsholmen, Råsunda igen, Bryssel, tillbaks till Råsunda, Vasalund.

Fem saker du skulle göra om du var biljonär?
1. Sluta jobba. Omedelbart.
2. Ångra att jag slutade jobba och börja igen, fast med något roligare, som jag kunde låtsas vara duktig på utan att behöva bevisa det.
3. Ge massor av pengar till alla jag tyckte om.
4. Göra mig odödlig med något slags pris eller fond som gick till goda människor som gjorde bra saker.
5. Sluta ligga vaken på nätterna och oroa mig för de stigande råvarupriserna och regeringens inflationsdrivande politik som gör att räntan på mina lån höjs hela tiden.

Jag utmanar: Nathalie, Annika, Jytte, Alexandra, Mammamumrik och Krassman

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om , , , , , , , , , , , , , ,

1 kommentar:

Anna, Fair and True sa...

Kul att du antog utmaningen! Jag gillade dina fem biljonärsgrejer!