måndag, november 17, 2008

Var är deras hjärnor?

Jag har länge undrat varför barnen inte förstår att de ska ställa in sina smutsiga tallrikar i diskmaskinen. Det går en bit. Närmare bestämt fram till bänken ovanför diskmaskinen. Men sedan tar det stopp. "Diskmaskinen är en plats och ingen riktning", säger jag med min mildaste röst. Men de tycks inte riktigt förstå skillnaden, för när jag kommer hem från jobbet står det ändå ett berg av disk på bänken.

Men så kommer jag på det: Det beror förstås på att de inte förstår skillnaden mellan ett adverb som uttrycker ett läge och ett som anger riktning. "Vart e fjärrkontrollen?" säger de när de vill fråga var denna tingest befinner sig.

Var anger läge eller befintlighet medan vart uttrycker riktning: "Var är du?" "Vart skall du gå?" Skall det nu vara så svårt att lära sig det?

Ja, tydligen lika svårt som att ta rätt på sin skitiga disk...
Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag la alla osorterade strumpor i en plastkasse och la i min garderob för en månad sedan. Då och då gnälls om att det är ont om strumpor. Men ingen har hittills erbjudit sig att att tillsammans med mig sortera dem. Jag köper då inga nya! Morr morr

Anonym sa...

Aha!
Jag som trodda ett det bara var hemma hos oss...