lördag, november 22, 2008

Starstruck

Häromdagen på en klubbspelning på Mosebacke. Äldste sonens band ska spela tillsammans med några andra Stockholmsband. Ett av dem ska spela in en skiva dagen därpå. Producent är ingen mindre än gamle Sex Pistols-basisten Glen Matlock. Ni vet han som fick sparken när Sid Vicious plockades in, trots att han skrev de flesta låtarna. Jag har aldrig sett Sex Pistols live, var inte på återföreningsspelningen på Sjöhistoriska -96 eller på Peace & Love förra sommaren. Men när jag ser den lille mannen, numera prydlig i mörk välskuren rock, gå upp på scenen och greppa basen i sista låten, så blir jag alldeles ... starstruck. Jag är tvungen att gå längst fram vid scenen och ta ett kort. Patetiskt, eller hur? Men vi snackar ändå killen som skrev låtarna man stått och pogo-dansat sönder skallen till på festerna, mannen som spelat med Iggy Pop. Det var 1980, snart 30 år sedan. Jag ser honom, ler och inser att jag själv är nästan lika gammal som han.
Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om , , , , , , , , , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!

Kul att du gillade vad du såg och hörde. Bandet som Glen Matlock lirade med heter Zooparty och har två plattor ute med Glen Matlock som gäst. En ny håller på att spelas in och dagen efter Mosebacke var Glen och vi tillbaka i studion här i Stockholm och spelade in sex nya låtar. För mer info och musik kolla: www.myspace.com/zooparty, www.zooparty.se och acmerecords.net

/Zooparty, Swedens finest punkband