fredag, november 21, 2008

Tjejsnack


Scenen: Hemma hos en kompis.
Deltagare: Hennes två döttrar som sitter i soffan och ser på TV.
Program: Top Model och Ask the doctor.

Top Model visar tjejerna upp sig på catwalken. En tjej förklarar att hon deltar som så kallad Big Model: "I´ve always been concidered big, but now I´m proud of it. I Like my body. " Därför tävlar hon som Stor Modell.
Jättefint, om det inte hade varit för att hon är helt ... normal. Ser ganska exakt likadan ut som döttrarna i soffan. Jag sneglar på dem och försöker muttra nåt uppfostrande om programmets allmänna vansinnighet, men de ser helt absorberade ut.
Sedan börjar amerikanska Ask the doctor. Tittare ställer frågor till übersnygga läkare i en panel. En ung tjej frågar om vaxning av bikinilinjen, är det farligt? Nu, tänker jag, kommer tjejerna få höra om vådan av underlivsfrisyrer, om plitor och sår som infekteras. Ack nej. "Du ska a-b-s-o-l-u-t raka dig därnere! utbrister den unga modellvackra kvinnliga läkaren. Jag tror inte mina öron, men hon fortsätter: - Det är bra för hygienen, annars samlas det svett och bakterier i håret.

Lilla tjejen i soffan till stora syster: - Gör det ont att ta bort hår?
Stora syster: - Va, vet du inte det? Har du aldrig plockat ögonbrynen eller nåt?
Lillasyster, 11 år: - Nej, men jag tror jag har celluliter. Det sa iallafall en tjej till mig på gympan.
Stora syster (som i grunden är rätt klok): - Nej, det har du inte. De där prickarna är h-å-r-s-ä-c-k-a-r.

Fy för att vara ung tjej idag. Och vilken tur att jag bara har söner, annars skulle jag ju vara tvungen att bevaka skit-TV på heltid. Killar kan ju inte skadas på samma sätt ... de ser ju bara på ...hm, Pimp my ride, MTV, Prison Break, 24 och andra goda, sunda mansideal...

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om , , , , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad tror du sönerna tittar på när mamma inte är med...? Goda ideal, morsning... det finns nog mindre lämpligt att se för dom också!

Anonym sa...

Jag håller med dig till fullo men det finns fler skumma ställen att gå på. Klädkedjor tex. Uppdelningen är helt absurd! har själv fyra barn varav tre tjejer. Den äldsta gillar inte tjejkläder för att de sitter för tajt och hon tycker inte de passar att spela fotboll i på rasterna. Helt absurt att det ska behöva vara så!