söndag, november 02, 2008

Läs för fan, unge!

Jag trodde aldrig att jag skulle sjunka så här lågt. Jag betalar mitt barn för att läsa.

Efter allt man läst om pojkar som halkar efter i skolan, om språkets betydelse för alla andra ämnen, en 14-åring som hellre lyssnar på böcker i lurar och undviker textblock större än de som får plats i ett skärmfönster, så ja... jag gick in i pakt med djävulen Pengar.
- Du får 50 spänn om du läser den här boken.
14-åringen, som samlar till ännu ett skärmhelvete, tackade glatt ja.

Hade jag fått en sådan deal när jag var barn hade jag trott jag kommit till himlen. Jag, som var bokknarkare, och snudd på skulle betalt för att få låna på bibblan.

Men nu sänker sig lugnet över hemmet. Han läser.

Om man ska tro Göran Hägg är det bra. Hans 1001 böcker du måste läsa innan du dör präglas enligt recensionen i DN av elitism och förakt för det han kallar "vanliga människor". Jag är böjd att hålla med. Det känns som en klen tröst att "!man inte måste läsa Odysseus" när man istället anses behöva tugga i sig Goethes Faust och Satansverserna. Jag fortsätter att läsa precis vad jag för tillfället har lust med. Idag har det bestått av 1. Svenska Dagbladet, 2. diverse tidningar på nätet, 3. en instruktion till en IKEA-pryl och till sist en bok med den opretentiösa titeln "Lyckan, kärleken och meningen med livet".

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om , , , , , , , ,

2 kommentarer:

S R LARSON sa...

Som JK Rowling och Star Wars-forfattarna visat ar det inte boken som sadan, utan innehallet och aventyret det handlar om.

Varfor inte kopa Paolinis trilogi? Min son kunde knappt vanta till nasta volym.

Johanna Graf sa...

Tack för tipset! Två har han faktiskt konsumerat, dock via lurar. Men den tredje ingår faktiskt i "bokdealen". På engelska.