torsdag, september 02, 2010

Oj, var det mask i äpplet?


Granska gärna den där fetknoppen Persson, gör hatannonser mot smartskallen Palme och mosa för allan del den där Gula Blend-bruden Mååna, men FAN TA ER om ni granskar vår fina Täby-familj Reinfeldt. Så tycks borgerliga tidningsägare, ledare, spinndoktorer och partistyrelser resonera. För när (S) satte in en torr annons som med staplar redovisade hur högern gynnat sina egna med det pedagogiska exemplet Fredrik och Filippa Reinfeldt, så skrek de i kör som spädgrisar som tappat spenen. Hur kan sossarna bara med att tala om som det är? Det är ju förnedrande!

Samma sak hände mig faktiskt när jag nån timme efter att ha läst detta i morgontidningarna kom till jobbet, som dessa veckor heter Valstugan i Solna Centrum. Där tänkte jag ta en bild av det äpple folkpartiets valarbetare delat ut till mig i t-banan, försett med ett klistermärke med texten "Rusta Solnas skolor NU". Men en väldigt arg folkpartisistisk valarbetare, vi kan kalla henne dam, krävde att jag lämnade tillbaka det. Den som ger och tar igen är tjuvens bästa vän, sa alltid min mormor. Så jag vägrade. Det var ju ändå bara kärnhuset kvar, som synes av bilden.

Men det var förstås inte äppelskruttet hon ville ha, utan min tystnad om vad detta Folkpartifläsk egentligen innehåller. Men som er politikens konsumentupplysare, måste jag ju se faran i ögonen och trotsa maktmotståndet. Så här är det:
1. Förslaget är inte oväntat som taget från Solnasossarnas handlingsprogram. Men som i fallet med alla dåliga kopior är det en billighetsvariant.
3. 50 miljoner om året i fyra år (200mkr), räcker inte ens till att renovera EN av de sju-åtta skolor som skulle behövas. (Förskolorna ska vi inte tala om, men dem nämner ju inte Fp ens.)
3. Folkpartiet har suttit vid makten i Solna i tolv (12) år. Alla som satt sin fot i en skola under de åren kan vittna om hur det står till. Svartmögel i duschar och tak där det regnar in på sju ställen utvecklas inte över en natt precis. Man har inte ens lyckats få fram en underhållsplan på denna tid. Om (M)aktalliansen i Solnavar en vanlig hyresvärd och elever, lärare och föräldrar anmälde förfallet skulle Solna stad hamna på hyresnämndens svarta lista OCH i Sverker Olofssons soptunna direkt.

Ja, folkpartiet kan ju förstås kalla detta en historisk satsning, eftersom de fullständigt har ignorerat underhållsbehovet i tolv år, bortsett från akuta brandkårsreparationer. Men med en sammanlagd budget på 90 miljoner om året till HELA KOMMUNENS SAMLADE INVESTERINGSBEHOV, (och de är inte små i en stad som väntas växa med 50 % på några få år), återstår då historiskt låga 40 mille till resten av kommunens lokaler, lekparker, idrottsanläggningar, parker och schweizerost-asfalt.

Nej, folkpartiet, alla goda gåvors givare, sådan där låtsasjultomtepolitik gillar jag inte alls, eftersom den inte bara skjuter er själva i foten utan även urholkar förtroendet för alla politiker.

Nu gillar jag inte riktig jultomtepolitik heller, vilket jag skrivit om förut, men då med mitt eget parti i skottgluggen. Här går ingen fri.

Men. BUT: Den punkt i Solnasossarnas handlingsprogram som rör upprustning av det slitna Solna är långt ifrån något valfläsk, utan faktiskt en ren och trist nödvändighet för att inte skatten ska behöva höjas i framtiden när hela Solnas 60-70-talsbyggnation rasat ihop av underhållsbrist. Och det är ingen markeringspost vi petat in litet på måfå i budgeten, utan en FÖRDUBBLING av dagens investeringstakt från 90 till 180 mkr per år. Det har Solna - med 2 miljarder på banken - råd med.

Faktum är att vi inte har råd att låta bli.
Och det är dessutom bråttom. Dagens makthavares kapitalförstöring av Solnabornas finansiella tillgångar står inte Gudrun Schymans sedelbränning långt ifrån. Min närmaste granne är en förskola som stått igenbommad i tre år. Eftersom kommunen inte ansett sig ha råd med underhållet, har den fuktskadats så svårt att den nu måste rivas. Kostnad för ett nytt dagis: där ryker 50 av Fp:s utlovade 200 miljoner på en mandatperiod.

Så kom igen, Fp, om ni definierar välfärdens kärna en aning mindre anorektiskt än Fredrik Reinfeldt, så visa att ni menar allvar med era valaffischer, och rösta för vår Solnabudget i höst. Då lovar jag att bjuda tillbaka med ett jättestort, rött och gott äpple!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , och annat intressant