Tittar man på fakta för regeringen Reinfeldt, som sa att de efter fyra år skulle prövas mot hur de klarade jobbfrågan, ser det litet mer, hur ska jag säga.... grått ut:
- 100 000 färre jobb i Sverige,
- 70 000 fler i utanförskap (deras egen definition) och
- en arbetslöshet som har ökat mer i Sverige än genomsnittet i Europa, sedan hösten 2006. (Källor: SCB, Eurostat)
Det faktum att du ska ha mindre att säga till om på jobbet, sämre arbetsmiljö, sämre trygghet och lägre lön (särskilt om du är ung) får nog även den skickligaste reklambyrå problem med att sälja med färgglada bilder.
Läs Lars Berges mitt-i-prick beskrivning i SvD m hur hur de nya Moderaternas PR-gäng kom på att i soffpotatisarnas Sverige går det att sälja politik på samma sätt som med vilken vara som helst: "Det är upplevelsen av produkten som räknas, inte själva innehållet i förpackningen. Se bara på Pripps. Etiketten var ny. Men det var ju fortfarande samma svaga och färglösa blask i flaskorna."
Jag börjar av någon anledning nynna på R.E.M-låten "Shiny happy people"...
Tack Alliansfritt Sverige för er som vanligt utmärkta konsumentupplysning!
Läs även andra bloggares åsikter om val 2010, moderaterna, regeringen, reinfeldt, jobbpolitik, semester, anställningstrygghet, facket, arbetsmiljö, ungdomsarbetslöshet, trygga anställningar, anställningsvillkor, försämrad anställningstrygghet för unga och annat Intressant