söndag, september 12, 2010

Vi ses på facebook, så ses vi på torget!

I veckans nummer av Dagens Samhälle intervjuas jag och en Kd-bloggare om sociala mediers betydelse i valrörelsen. För mig har bloggen faktiskt fått mindre betydelse, då mycket tid läggs på möten IRL. Men det betyder inte att mötena URL blivit färre, tvärtom har de blivit fler, i en slags samverkansspiral mellan Facebook, medelåldringarnas fritidsgård, och möten på torget, puben, lokakrogen och valstugan. Folk man bara sett på nätet förut dyker plötsligt upp i valstugan, och folk man snackat med på puben lägger till en på Fb och så fortsätter diskussionen där. Grymt bra i dessa bråda tider, oavsett om det är valrörelse eller inte!

Notera mobilen i förgrunden, där diskussionen på nätet pågår samtidigt som den vid bordet:-)

Under valrörelsen får dock korta microbloggningar i statusraden på Facebook ersätta inläggen här på bloggen. Sedan skriver jag som vanligt igen, och på fredagen efter valet, den 24 september ska jag medverka på ett seminarium om sociala medier i valrörelsen. Men tills dess så ses vi på Fb, Twitter Sandra´s eller Backtugan.

Det roliga med valrörelser är att man träffar och pratar politik med så många människor och får höra så många kloka och smarta idéer och tankar. Det här fick jag av en gammal bekant och Solnabo via mail, med rubriken "She´s not there":
... är en höjdarlåt med The Zombies. Visste du att de spelade i Vasalundsskolans Sporthall på 60-talet?
I alla fall var jag förbi Solna C och tänkte säga hej men du var inte där.
Läste om dina 20 timmars arbetsdagar - önskar att de ger resultat! Solna behöver en borgmästare som representerar Solnaborna även efter ett val.
...
Det är så många Solnabor som känner sig överkörda. Med en vecka kvar finns det säkert många röster kvar att plocka. Problemet är bara att få de missnöjdas röster.

Läste en insändare i Mitt i Solna som klagade över pålningsarbetet vid Arenabygget och störningarna för de boende. Insändaren skrev om politikerförakt och konstaterade uppgivet att han väl fick rösta blankt(!). Eh hallå? Hur tänker man då? Man vill ha en förändring men är inte beredd att aktiv göra något för att få den - i det här fallet uppenbarligen ett blockbyte. Hellre då än att byta sida väljer han att lida i fyra år till!

Hur lyckas man då få över de väljare, som med den gamla mängdlärans begrepp både tillhör gruppen borgerliga och gruppen missnöjda? Jag tror att det för att få den gruppen att byta sida har betydelse hur man förpackar politiken - sitt budskap.

Tänk på Apple som är världsmästare på att förpacka elektronik så att den säljer. Eller jämför med Ericssons kontra Nokias telefoner längre tillbaka i tiden. Båda hade bra elektronik men på Ericsson var det tekniker som skapade lurarna medan Nokia hade en designavdelning som arbetade nära teknikerna. Gissa vilka lurar kunderna valde?

Det viktiga är att det man säger måste komma i förgrunden. Tänk på det som om man gjorde ett blindtest på väljare. De får läsa vad de olika sidorna vill men de får inte veta vilken som säger vad. Först efteråt när de har valt får de veta vilken sida som sagt vad.
"ALTERNATIV FÖR SOLNA"
Tänk om Socialdemokraterna och De Gröna skulle ställa sig bakom en sådan paroll? Först skulle man se "Alternativ för Solna" sedan skulle man klargöra vad det innebär och sist vilka som står bakom.

Så är det ju inte nu med blockpolitiken - först ser väljaren rött eller blått (grovt räknat). Sedan, möjligen eller eventuellt beroende på eget engagemang, vad de säger att de vill göra. Väljer du efter färgen är risken stor att du en vacker dag sätter morgonkaffet i halsen när du dels inser vad som håller på att hända och dels inser att du själv har röstat för det.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , och annat intressant