(Förlåt, men nu måste jag svära) - Hur i helvete har kvällspressen kommit fram till att det är detta "folk vill ha"?!? Jag vet inte om jag är annorlunda än andra, men jag vill läsa nyheter om vad som hänt, om hur människor har det, här och i andra delar av världen, höra om lycka och olycka, se makthavare granskas på ett schysst sätt och ibland läsa litet längre reflektioner av kloka tänkare. Nu har Aftonbladet till och med smusslat in reklam och annonser förklädda till nyheter på sin förstasida på webben.
FÖR ÖVRIGT undrar jag vad det är för skillnad mellan S-mottot "Möjligheternas land" och moderaternas "Föregångslandet Sverige"? Har de anlitat samma oengagerade reklambyrå? VM i floskler!
Vad är då ett bra budskap, frågar sig kanske vän av ordning? Jo, det går enkelt att pröva med det såkallade Floskeltestet: Ta ett politiskt budskap och sätt in ordet INTE i meningen. Fråga dig sedan: Drivs denna ståndpunkt av de politiska motståndarna? Gör den inte det, så är det en floskel och bör skippas! Exempel: Vi vill ha en bra miljö för våra barn att växa upp i. är det någon som förfäktar åsikten "Vi vill INTE ha en bra miljö för våra barn att växa upp i"? Nä, tänkte väl det! Stryk!
Vi tar ett till: "Sverige är ett bra land som vi ska vara rädda om, men där det finns fortsatta samhällsproblem som vi måste åtgärda." Nån som driver linjen att vi inte ska vara rädda om Sverige? Eller tycker att det inte finns några samhällsproblem som måste åtgärdas? Nope. Cut!
Vi sossar i Solna har en samlingsdevis på våra politiska förslag som jag tycker håller för floskeltestet: "Solna kan bättre!" Nu skulle man ju kanske kunna tro att motståndarna också hade den uppfattningen, men så är det inte. Den styrande (M)ajoriteten i vår kommun är nämligen både stolta och nöjda över utvecklingen i Solna. De blundar stenhårt för den slitna stadsmiljön, miljöproblemen, trafikinfarkten, den anorektiska skol- och socialbudgeten och det skriande behovet av nya förskolor, skolor och idrottsanläggningar. Istället ägnar de sig åt att rita nya gigantiska byggplaner, klippa blå-gula band och inviga nya kontorshus på hemsidan. Solna är störst, bäst och vackrast.
Vi sossar i Solna har en samlingsdevis på våra politiska förslag som jag tycker håller för floskeltestet: "Solna kan bättre!" Nu skulle man ju kanske kunna tro att motståndarna också hade den uppfattningen, men så är det inte. Den styrande (M)ajoriteten i vår kommun är nämligen både stolta och nöjda över utvecklingen i Solna. De blundar stenhårt för den slitna stadsmiljön, miljöproblemen, trafikinfarkten, den anorektiska skol- och socialbudgeten och det skriande behovet av nya förskolor, skolor och idrottsanläggningar. Istället ägnar de sig åt att rita nya gigantiska byggplaner, klippa blå-gula band och inviga nya kontorshus på hemsidan. Solna är störst, bäst och vackrast.
Ja, Solna kommun har t o m bidragit till framgången för Millennium-filmerna! (Det framgår dock inte hur?) Likadant om man läser kommunens hemsida, då väntar man sig ju korrekt sakinformation. Nyanserade, varierade och sakliga kommunala nyheter. Men Solnas hemsida för tankarna snarare till en enpartistats propagandaministerium: Allt som visas är reklam, en stenhårt vinklad hallelujakör för Solnas förtjänster. Har kommunen fått ett pris, aldrig så litet eller t o m självinrättat, blåses detta upp i jätteformat. Inga dåliga nyheter får finnas, ingen diskussion, inga utåtriktade frågor till medborgarna.
Nej, fy sjutton, ärlighet varar längst. Det gäller även journalistik och politik!
Sånt där dravel gör bra att folk tappar sitt samhällsintresse, slutar tro på politikens makt att skapa nåt riktigt och bra. Det är en farligt utveckling, för då lämnas ogranskad makt i händerna på några få, medan resten ägnar sig åt att läsa om katter som kan göra grimaser eller bebisar som låter som delfiner.
Läs även andra bloggares åsikter om Solna, politik, socialdemokraterna, moderaterna, kvällstidningsjournalistik, nyhetsplats, reklam, PR, politiska budskap, slogan, floskeltest, äckliga maträtter, avhugget öra, Kristi brud och annat intressant
5 kommentarer:
Kommer plötsligt att tänka på en tidning som fanns på 80-talet, ”En ding, ding, ding värld.” Där kunde man läsa spännande och avslöjande reportage som ” Krokodilmannen finns”, ” Stenålderspojken vägrade äta upp sin spenat – svalt ihjäl”, ” Chris gifte sig med sin gitarr” och inte minst ” Oljeborren öppnade portarna till helvetet – släppte ut djävulen”. Tidningen finns inte kvar längre. Men det räcker för med att öppna Aftonbladet för att inse att rubrikerna inte på något sätt tappat sin förmåga att sälja lösnummer. Att titta på någon av TVs smärre kanaler funkar också. ”Hjälp, mina bröst är för stora”, ”Chimpansen åt upp hennes ansikte”, ”Onanimaraton lockar många.”, ”Babyn är hårig som en apa” är exempel.
Jag tvivlar starkt på att ”Hjälp, mina bröst är för stora” i första hand lockar tittare som är intresserade av de psykosociala problem som är alibit för att publicera denna så kallade nyhet. Vi har ett behov av freak-shows trots att vi inte för våra liv kan förstå hur man kunde behandla Elefantmannen i 1800-talets London så illa. Vi behandlar våra freaks bättre men mekanismerna och fascinationen i beskådandet är desamma som då.
Solna Stads fallenhet för att blåsa upp en självbild som faktiskt blir komisk i sin uppblåsta självupptagenhet är klassiskt felslagen propaganda. I och med sin existens, sitt innehåll och tonläge bevisar den att avsändaren är precis motsatsen till det som eftersträvas.
Utställningen om Nationalarenan med tillhörande Mall of Scandinavia som finns i Stadshuset skulle mycket väl kunna vara framkrystad av Art director Sten Wall som i "Äppelkriget" vishulajsade treder och koncept på ett liknande sätt. Men då hette det Deutschnyland och var ironi målad med breda penseldrag.
Väl talat och värt att begrunda om floskler.
Jag önskar fler politiker kunde tänka så.
Jag är ledsen om du blir besviken men kvällstidningar har väldigt bra koll på "vad folk vill ha". Bevisligen funkar det med tanke på att Aftonbladet och Expressen är Sveriges mest lästa tidningar.
Det följer ett mönster över året. Snart kommer löpen om "då kommer våren till din stad" och den säljer som sjutton.
Alexander.
Visst är det så. Men jag kan ändå inte låta bli att citera Lukas Bonnier den äldre här;
"Vi ger bara folk vad de vill ha. Men det vet inte vad de vill ha förrän vi ger dem det..."
Apropå att planera nya projekt, läste med bestörtning att Salminen planerar med flera att ev öppna upp spökstationen Kymlinge för att fler skulle komma åt naturreservatet, kan man inte låta denna enda gröna oas vi har kvar få vara ifred, har hundar varav också ena brukshundsklubben försvinner pg a motorvägen vid kymlinge, tack o lov att Solna-Sundbyberg kvar, där man tränar i skogarna, man kan gå långpromendad i skogarna utan att behöva trängas på trånga gator i Solna, varför måste man bygga bort varenda grön plätt? Om man börjar nagga så här i kanterna får man åka snart 10 mil bort, på södra sidan av stan har dom dom bevarat naturreservaten t ex Tyresta, vill verkligen inte flytta från Solna, men många med mig känner att det är ingen rolig stad att bo i längre, bara en jäkla massa trafik som man inte gör något åt, hoppas verkligen att ni kommer ta över Solna, och det görs något åt allt vansinne som pågår och planeras!
Skicka en kommentar