söndag, februari 14, 2010

Kärleken är inte digital


Vilken tur att Alla fucking Hjärtans jävla Dag ligger på en söndag i år! Då slipper iallafall alla arma tonåringar den hysteri som utvecklats med rosor och kort till alla de som har turen att slippa blyghet, finnar och kroppskomplex. För resten kan dagen vara ett helvete. Tyvärr slipper de inte ifrån eländet helt, eftersom rosorna och pussarna även finns digitalt. På Facebook kan du mäta din popularitet inte bara i hur många vänner som addar dig, utan även i Valentine-hjärtan, sirapsgulliga nallar och ömma ballader.

Andra ser mig, alltså finns jag. I USA är det ännu värre, där handlar det om storleken på presenten i dollar-nollor räknat. Va+ Fick du bara aktieoptioner? Min man älskar mig så mycket att jag fick en bröstförstoringsoperation!

Min morbror är en av mina största idoler. Han skiter fullkomligt i alla högtider. Han julvägrar och kommer bara sällan på födelsedagskalasen. Får man en present nån gång så år det på en vanlig dag, när man minst anar det. Äkta, spontant och mycket, mycket mer kärleksfullt än alla pliktbetonade måsten vi andra utsätter varandra för.

Digitaliseringen av jul- och födelsedagshälsningar har tagit falskheten ytterligare ett steg tycker jag. När man får eller skickar ett grattis efter att ha fått en påminnelse via Birthday Caendar på Facebook, ett nedladdat gratis-julkort på mailen, eller en Gott Nytt År-bild via MMS, vad är det då värt?

I år gick det så långt att jag nästan blev tårögd av lycka över den handfull pappersjulkort och handskrivna nyårs-SMS jag fick.

Jag vill inte verka otacksam, men snälla, bespara mig massutskickade hjärtan idag!

Och, för att citera en ung kille i en enkät i tidningen City igår: - Tycker man om nån visar man väl det varje dag?



3 kommentarer:

Larsa sa...

I det yttre, eller kanske på raggningsstadiet, torde det handla om skönhet och andra subjektivt upplevda värden. Antalet elektroniska hjärta blir till ett meriteringssystem där vi samlar kvitton på att våra ansträngningar att uppfattas som attraktiva bär frukt. Vilket som sagt är ganska meningslöst. Här kan man också begrunda det faktum att det är omöjligt att älska en ful människa av det enkla skälet att den man älskar aldrig är ful.

Jag citerar Gunnel Wallqvist.

”Vår kontemplation av skönheten är mera oegennyttig än vår tillbedjan av kärleken. Men vårt behov av gemenskap, av förening med det absoluta, det gudomliga, är oavvisligt, och det kan bara fyllas genom kärleken. Man älskar därför att man hänförts av en annans skönhet – men denna skönhet når man inte förrän man helt släppt till sig själv åt kärleken. Skönhetsupplevelsen markerar avståndet – kärleken överbryggar det.”

S. Edqvist sa...

För min del "firar" jag Alla hjärtans dag på minneslunden i Solna. Min fru dog på Alla hjärtans dag, på sin arbetsplats Polhemsgården. Helt oväntat och plötsligt. Hon kom inte hem till den ros jag köpt och placerat på köksbordet.

Johanna Graf sa...

"Det är omöjligt att älska en ful människa av det enkla skälet att den man älskar aldrig är ful" - Larsa, det var den bästa förklaring jag läst om kärlek sedan jag läste Byron Katies bok Älska livet som det är.

Ior, jag förstår att du saknar henne. Hoppas du hittade dina fina minne av henne och kände henens kärlek dör i minneslunden. Jag är säker på att hon kände din.