torsdag, maj 10, 2007

The Incredibles

Förvirrad dag i Bryssel igår. Eftersom dagen börjat redan 04.17 var jag trött redan vid lunch, då vi träffade chefen för Stockholmsregionens kontor. Det enda jag kunde tänka på var hur lik han var superhjälten i The Incredibles.

Sedan träffade vi den gamle bunkerlegenden Gunnar Hökmark som nu fått placering i parlamentet. Frågade honom om det inte lätt blev så att man intog olika ståndpunkter beroende på i vilket parlament man verkade i. Nej, någon sådan inkonsekvens tyckte han inte det fanns risk för. Nu har ju (m) litet olika ståndpunkt vad gäller övervakning av teletrafik i Eu jämfört med vad de tycker om FRA:s övervakning i Sverige. Den förstnämnda är de emot, medan den senare, mycket mer långtgående, är de för. Men Gunnar hade varit emot även den svenska om han suttit kvar i riksdagen sa han. intressant.

En annan fråga jag hade gällde Kyotoprotokollets efterföljare, som ju t o m kan komma att landa på den svenska regeringens bord under ordförandeskapet 2009. Här talade Gunnar om vikten av att Sverige måste vara föregångare, något som hans statsminister tidigare inte varit så intresserad av. Incredible! Go Gunnar, go!

Sedan satt vi en stund på åhörarläktaren och hörde den gamle fackföreningskämpen Lech Walesa ta heder och ära av Ryssland i ett inlägg med anledningen av Rysslandspolitiken. Kul att se honom live.


Nu ska vi till den svenska representationen. Där skrev jag alla mina tentor i statskunskap när jag bodde här på 90-talet. Nostaligi- och ångesttripp!


Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ibland önskade man att man var lika klok som du är på din blogg.

Krassman sa...

Johanna: Det var väl tur att han var lik superhjälten i The Incredibles! Hade han varit lik Gunnar Hökmark så hade du somnat redan vid lunch...zzzzzzzz