söndag, maj 06, 2007

Ett kostsamt samhällsproblem utan enkla lösningar


Som gammal Solnabo är man rätt luttrad när det kommer till fotbollsbråk. Eftersom jag bott precis utanför Råsundastadions norra läktare i många år, har jag varit med om det mesta. Jag har fått barnvagnsgaraget nedpissat och nedskitet. Trampat i spyor och glaskross. Legat sömnlös av avgrundsvrålen från krogen. Cyklar snodda eller söndersparkade i samband med matcher. En boll genom fönsterrutan. Fastnat i upplopp både en och två gånger. Nästan blivit nedtrampad av polishästar. You name it.

Igår var det dags igen. AIK- Helsingborg slutade 0-1. På väg på cykel till en middag i Solna Centrum lyckades jag hamna mitt i ett bråk mellan polisen och ett hundratal kul killar i firman+ tillhörande babyfirmor. Vi snackar alltså inte supportrar här, utan vuxna och deras små beundrare i märkesjeans och sneakers från Fred Perry, Stone Island, Lonsdale och liknande. De hade tömt några glasigloos och roade sig nu med att kasta glas på polis, bilar, varandra och förbipasserande. Helsingborgarna hölls kvar inne på arenan, så de var ju tvungna att hitta några subsitut att låta sin slagsmålslusta gå ut över. Inget hände, jag duckade och pinnade på med pedalerna så gott det gick, svärande och med obehag i magen. Men förödelsen runt omkring mig fastnade på näthinnan och förstörde resten av kvällen. Cyklar, trafikskyltar, blompottor; allt som var löst låg kringslängt och flera bilar hade fått taken intryckta av folk som hoppat på dem.

På middagen kretsade förstås diskussionen mycket kring vad man kan göra åt saken.

- Släpp ner alla på planen efter matchen och låt dem ta kål på varandra så att skäötsamma fans kan gå hem i trygghet.

- Låt nästa match spelas inför tomma läktare.

- Bojkotta media som sätter krigsrubriker och därmed eggar slynglarna att fortsätta.

- Låt klubbarna betala för städningen, reparationerna och polisbevakningen.

- Nej, tyckte andra, det kommer inte hjälpa och funkar inte heller rent rättsligt. Hur skulle man kunna avgränsa vilken städning och vilka reparationer fotbollsevenamanget genererat? Och vilken polisbevakning som är rimlig?

Jag håller med om att det inte finns någon enkel Quick Fix. Våldet runt fotbollen inte är en enkel fråga att lösa och inte heller ett särskilt “fotbollsproblem” utan ett samhällsproblem, utan enkla svar och lösningar. Vi har ju ytterlighetsgrupperingar inom politiken, åt båda hållen, som också skapar kravaller och skadegörelse men det är ju knappast någon som driver linjen att vi borde lägga ner politiken, sätta den i karantän eller bara ignorera den. Fotbollshuliganismen genererar fullkomligt oacceptabla materiella skador, kostnader och otrygghet, men det är fortfarande ett samhällsproblem som vilket annat som helst.

Inser att, hur less jag än är på den här problematiken, måste läsa på litet mer innan jag vräker ur mig fler domar. Ska gå till bibblan imorgon och kolla efter “En av grabbarna” av Johan Höglund, “Fotbollsfolket” av Desmond Morris, och “The Roots of Football Hooliganism” av Eric Dunning m fl.

Vad ska man säga om AIK:s förluster då? Det känns ju inte helt kul att ha inkasserat den totala förlustkvoten från ifjol redan nu. Men man kan ju trösta sig med att det faktiskt tog 7 matcher att skrapa ihop 6 poäng guldåret 1998.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: , , , , , , ,

8 kommentarer:

Anonym sa...

Du kan få låna en av grabbarna av mig. Så slipper du gå till biblan..

/Lillebror Kalliopuro

Johanna Graf sa...

Ha, ha, vadå, r det du själv som ställer upp då, eller? Vågar jag släppa iväg sambon på DIF-GAIS?

Anonym sa...

Klart du vågar, hör av dig till bror om du vill låna boken.

// Erik

Anonym sa...

När man beslöt att gemensamt på stora dagstidningar publicera namnen på de mest aktiva nazisterna i Sverige fick det en omedelbar effekt och ett enormt genomslag.
Jag tror - vet - att de flesta av de här ligisterna faktiskt tror att de har ett tyst OK av både sina klubbar och av fansen. Själv har jag haft långvariga debatter med ett av dessa yngel på en tidigare arbetsplats, och han och hans kompisar var faktiskt ärligt förvånade över att vi vanliga fotbollsdiggare inte tyckte om deras vansinnigheter.
Men så länge jag inte vet vilka de är har jag svårt att häva upp min röst; de här killarna har ingen ideologi att stå upp för, de har ingen lust att bli martyrer.
Blir de avslöjade för mormor och arbetskamrater skulle det ha ett enormt genomslag, istället för att som nu kunna gömma sig bakom felaktiga hänsynstaganden.

Johanna Graf sa...

Tja, det kanske kunde vara nåt. Läser i Aftonbladet att
Snattare ska tvingas bära en skylt om halsen” , vilket tydligen hjälpt!

Anonym sa...

Det är svårt med ironi på nätet, men eftersom jag antar att ingen politiker vill återinföra skampålen i Sverige a la detta urexempel på USA-skräp så måste ditt svar 20.52 vara oerhört ironiskt.

I övrigt kan ju fotbollen bekosta sina egna kostnader, det kan t ex dras från framtida proffs"löner".

Hur kringvåldet kan vara ett samhällsproblem förstår jag inte, att det sedan finns viss grund i att samhället ser ut som det gör är ju en annan sak, men det finns ju ett direkt orsaksamband mellan fotbollen och efterspelet så det är väl lämpligt att börja med att låta klubbarna betala.

Anonym sa...

www.sverigescenen.se läs från deras perspektiv och skaffa dig en rättvis uppfattning.

Johanna Graf sa...

Mk: Jo, man ska nog avhålla sig från ironi på nätet, eftersom det så lätt blir feluppfattat. Men ibland kan jag liksom bara inte låta bli...: -)

Anonym: Jag vet att firman boys tycker att det räcker att de själva vet vilka de är, men när många kallar sig "anonym" äår det litet svårt att tilltala folk rätt. Iallafall, tack för länktipset. Men jag kan tyvärr inte säga att den sidan ger så värst mycket mer kött på benen än de romantiserande filmerna "Football factory" och "Green Street hooligan".