onsdag, mars 04, 2009

Lillebror ser dig

Usch, vad stressad jag blir. Jag ska blogga om min vardag, via Facebook ska jag hålla reda på vad mina vänner ätit till middag, läst för godnattsagor för sina barn och tyckt om melodifestivalsbidragen. Sedan ska jag gå med i Twitter där en massa för mig okända människor plötsligt följer minsta steg jag tar.

Jag orkar inte. Måste jag bry mig? Nej, naturligtvis inte. Men andra tycks bry sig en himla massa. Om jag glömmer uppdatera skriver de till Facebook och undrar var jag håller hus.

"Jag syns, alltså finns jag". Är det så?

Och som lök på laxen kom min sekreterare idag med en ny uppmaning:
Gå med i Google Latitude! Då kan folk se inte bara VAD jag gör, utan även VAR jag är någonstans. Ner på mobilmastnivå. Jaha, är hon i Bromma, vad har hon där att göra då?

FRA släng dig i väggen, säger jag bara. Enda skillnaden är att det här är lillebror och inte storebror som bryr sig om var du är, vad du gör och vad du tycker.
Jag tror jag ska åka till nåt retreat i Indien och meditera eller nåt.
Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om , , , , , ,

7 kommentarer:

Anonym sa...

Det går inflasjon i sosiale medier nå, og du er vel ikke alene om å kjenne presset. Jeg tror clou'et er å bruke de som du kjenner gir nytte (og glede) for deg og "skite" i resten.

Som politiker har du antakelig masse street cred gjennom bloggen din, så den vil jeg tro er viktig for deg.

Jeg er en av de "okända människor" som følger deg på Twitter, men vi har i det minste truffet hverandre ved en tidligere korsvei (Riga) i begynnelsen av dette århundret :-)

Øystein J
Kunnskapsdept, Oslo

Anonym sa...

Ja visst är det lite komiskt att de hårdaste kritikerna av FRA:s integritetskränkningar också är de flitigaste användarna av sociala medier.

Morfar Lasse sa...

Jag har bara två råd att ge dig!

-Ge blanka f-n i alla överdrivna multimedia forum! Koncentrera dig på de få, som ger dig en respons du önskar!

-Skruva ner tempot till det, som ger dig en glädje och ro i livet!

Gör inte som jag.
-SPRING RÄTT IN I VÄGGEN!
Det gör djävligt ont och går aldrig att återställa helt. Vare sig Du själv eller "väggen"!

Skrivet av en vän som tycker om dig för den du är.

123 sa...

En dag tar maskinerna över! Det lär sluta med att man får en digitalsocialpsykos och bestämmer sig för att man tar tillflykt till en bungalow i djungeln.

Myntar härmed uttrycket "digitalsocial-psykos". (En psykos framkallad av digitalsocialt plethora).

PS: Plethora som betyder överflöd fanns tydligen inte med i rättstavningsprogrammet men däremot fanns plåthora men det passade inte riktigt in i texten.

Anna, Fair and True sa...

Du har ju egentligen rätt men det är ju ändå så kul! Måste tipsa sambon om Google Latitude - han gillar sånt! Ja, alltså inte att hålla koll kanske men tekniska lösningar i sig :)

Anonym sa...

Håller med "Morfar Lasse"... enda skillnaden är väl att jag inte är morfar utan farfar...

Står i begrepp att allvarligt göra slag i saken att "skita i" mobiltelefonen, inte bokstavligt utan... ja du förstår. Det är inte bra att hela tiden vara kontaktbar.. man måste skapa sig egentid, ett eget rum här i universum... där man kan ta hand om sig själv och de sina.

E-post är perfekt, med trådlös uppkoppling, då går man igenom inkorgen när tid & lust finnes, gärna under ett blomstrande äppelträd om några månader!

"Farfar Chrille"
PS visst kan vi väl låta Johanna åka till Bromma utan att vi måste känna till det...? DS

Anonym sa...

Tror fan jag ska ta och misshandla min lillebror ordentligt.

Kasta han från hustaket med huvudet före.

Vaddå lillebror vems lillebror.

Dom ger oss inte ens valuta för skattepengarna.

Lillebror är en hatisk fashist tjuv.

Ett riktigt kontrolfreak.

Det är inte vår lillebror det är en Stekeljävel som lägger ägg.

Natzis dom är