fredag, juni 13, 2008

Jämställd regering?

Först frös 250 miljoner av regeringens pengar till jämställdhet inne. Nu har de trots allt bestämt sig för att ge 100 miljoner till forskning om varför killar tar mer plats i klassrummet och tjejer är skötsammare och får bättre betyg. Det skulle man ju kunna kalla ett steg framåt efter två steg tillbaka. Om det inte vore för att ämnet känns så mördande otidsenligt.

Gäsp. Nu tar vi det från början:
1. De flesta barns första vårdare är kvinnor (mamma OCH dagis).
2. Til tjejerna ger dessa kvinnor budskapet "vi är samma sort, du ska bli som jag" medan de till killarna sänder budskapet "du är en annan sort, du ska inte bli lik mig". Det är ju sant, så så långt inget konstigt, eller hur? (Det enda oklar för de små pojkarna är vem de egentligen SKA bli lik, vilket brukar krånglas till om männen lyser med sin frånvaro i hans liv.)
3. Tjejerna har således förebilder att härma och efterlikna överallt omkring sig. De satsar på närhet, likhet och anpassar sig smidigt. Killarna däremot avskärmar sig från de där kvinnorna de inte ska efterlikna och försöker hitta andra förebilder, de satsar på olikhet. Saknas det fortfarande bra män i deras närhet hittar de hjältar i media.
4. Voilá, där är de; de "bråkiga" killarna som tävlar om att urskilja och utmärka sig i klassrummet, och de "snälla" flickorna som allierar sig med fröken.
Gissa vilka som sätts i obs-klass? Gissa vilka som får bäst betyg?

Nu hör jag vän av ordning säga "Men du sattes ju själv i obs-klass, Johanna." Men det var mer frökens hämnd för att jag vägrade sjunga Trygga räkan och lägga alla hennes hundra Palin-spel.

Hade jag 100 miljoner över till jämställdhet skulle jag för det första ge lärarna kunskap i utvecklingspsykologi och sedan, när de visste varför det är som det är, ge dem handfasta och konkreta verktyg för att i den dagliga undervisningen se både flickors och pojkars behov. Så att de kan ge båda könen det stöd de behöver för att upptäcka både sina kvinnliga och manliga sidor eller talanger. Det skulle ge en betydligt bredare rekryteringsbas för såväl fler fantastiska vårdbiträden som nobelpristagare i fysik. Fast dte är klart, då behöver vi nog även de där indragna 250 miljonerna. Minst.

Och litet pengar borde nog regeringen behålla även av de där 100 miljonerna. Till sin egen jämställdhetsutbildning. I partiledardebatten i onsdags betonade Reinfeldt Ledarskapet. Underförstått var att han själv var ytterst lämpad för detta ledarskap. Samtidigt kom kritik, från flera håll mot Sahlins påstått svaga ledarskap. Om en man lägger huvudet på sned och vill vara lyssnande är det fint. Om en kvinna gör samms ak är det svagt ledarskap. Testa att lägga de meningar som sades om Mona Sahlin i onsdagens debatt i exempelvis Göran Perssons mun, riktade mot exempelvis Maud Olofsson. Det hade kommit krav på avgång direkt!

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om , , , , , , , , , ,

7 kommentarer:

Perny sa...

Jag läste ett kort tag till fritidspedagog och då använde vi en bok som hette "historien om flickor och pojkar" där de förklarade HUR en flicka är och HUR en pojke är.

Jag reagerade på denna bok för den stereotypiserade pojkar och flickor på ett sätt som jag kände placerade dem i fack. Jag har aldrig levt upp till idealet av en flicka då jag har varit högljud, spelat fotboll och betett mig precis som en "pojke". Jag har haft många problem i uppväxten just på grund av att lärare inte kunde handskas med en tjej med detta beteende.

Jag fick höra att många lärarutbildningar fortfarande har den boken, det skrämmer mig. Ett barn beter sig så som man förväntar sig eftersom barn vill vara till lags, vilket gör att flickor och pojkar aldrig kommer komma ur dessa klycher om man inte överger sina förväntnignar på barnen.

Förövrigt, hänvisa gärna till forskning om det går, för det är intressant för sånna som mig som är forskningsnördar ;)

Unknown sa...

Här finns det ju en guldgruva att ösa ur. Vad/Vem vill vad och hur, dessutom på vems villkor. Men jag struntar i det nu. Strax efter Gäsp, (stackars trötta J) står det vårdare vilket gör mig beklämd. När jag var liten så hade jag ingen vårdare ty jag var som oftast inte sjuk, det inträffade ibland, samma sak gäller nog de flesta människor. Jag hade en mamma som fanns där för det mesta, en korrekt iaktagelse, och en pappa som inte fanns hemma på kontorstid (dagis var ej allmänt tillgängligt, lekis fanns) men ibland störde jag honom där på kontoret iallafall.
Varför vårdare? Är vårdinstinkten hos kvinnan som tittar fram?
Om en kvinna lägger huvudet på sned så är det slugt och listigt ledarskap, inte svagt, om det appliceras på mig iallafall. Det här är jag totalt medveten om men går på den finten i 100 fall av 100. Den enda förbehållet är om det är en rugguggla som gör det för då kan jag värja mig. Sådär ja, nu var detta sagt - jag väntar på bilan...

Anonym sa...

Applåd!

Det är tyvärr det enda jag har tid med just nu, men jag kanske återkommer.

Johanna Graf sa...

Perny:
Jag skrev en bok om det där en gång, där finns en riklig forskningsgenomgång. Den heter "Visst är det skillnad" och tar upp precis det du skriver om förväntningar som skapar stereotyper. Almqvist & Wiksell 1991, men borde finnas på bibblan.

Mats: Det heter ju vårdnadshavare och när barnet är riktigt litet behöver det ju mycket omvårdnad, därva namnet tror jag. Den som brukar var den huvudsakliga "vårdaren" första tiden är ju oftast mamman, men jag ville undvika att ta det för givet.

Det är inget konstigt attfalla för kvinnlig charm, och helt naturligt är väl att den lyckas bättre om domptörskan är söt?

Anonym sa...

Att se både flickors och pojkars behov är ledorden här.

Jag har skrivit ett par inlägg som berör det här och anser att trots att det är ett feministiskt perspektiv som behövs i samhället i stort, så är det inte vad som behövs mer av i skolan och i lärarutbildningen.

Trots att det borde vara tvärt om så är det fortfarande ett feministiskt perspektiv som dominerar i skolan och lärarutbildningen. I skolan måste vi bli bättre på att se saken ur pojkarnas synvinkel. Genusfrågor och jämställdhet i skolan måste även inkludera pojkarna. Därför hoppas jag att de 66 miljoner kronor (av de 110) som går till fortbildning av lärare för att de ska “lära sig att motverka traditionella könsroller” inte enbart går till utbildning inom det feministiska området.

Unknown sa...

Vi är överens, det heter vårdnadshavare, vilket är en juridisk term. Föräldrabalken osv. Om föräldrarna inte är gifta är det enbart modern som har vårdnaden, sambos får gå till tinget... Det centrala är att sörja för en god omsorg, massor av TLC alltså. MEN, Nej till "vårdare", Ja till: omsorgare eller vårdnare. Se där, två nya ord, som är logiska och konsekventa utifrån lagstiftningen.
Slutligen, en annan bok som kan läsas är: Äktenskapets Etik och Hygien, Mannen, Kvinnan och Barnen av Teol Dr. Sylvanus Stall utgiven av Nordiska Förlags AB, Elanders boktryckeri, 1938. Där finns många sanningar som inte gäller idag. Det var nog i den boken som din slemmige bordsgranne på middagen som du skrev om för ett tag sedan, han med biologi-utspelet, hämtat sin kunskap.

Ps. Enligt DN så sa Mona Sahlin i partiledardebatten "Tack vare att jag är kvinna förstår jag ekonomi" det var roligt sagt, flera sådana uttalanden tack. Ds.

Johanna Graf sa...

Håller med er alla kolka människor som kommenterar här! Mitt hopp omvärlden ökar när jag ser att det finns så många kloka och insiktfulla män,kvinnor, lärare, mammor och pppor. Jag tror att familjer i Sverige kommer att fungera annorlunda och bättre om bara någon generation.