måndag, juni 16, 2008

Har vi tillräckligt med trafik i Solna?












Den frågan ställer sig många Solnabor just nu, vilket märks tydligt på min mailskörd. En som dock ställer sig frågan med en litet annorlunda betoning är bloggaren Magnus Nilsson, tillika moderat kommunstyrelseledamot i Solna.

Han tycker att det bara är gnällspikar som klagar på trafiken. Folk vill ju bo storstadsnära, där det händer mycket, ja är litet action helt enkelt. Och där det händer mycket finns det naturligt mycket bilar. Folk vill ju bo i Solna. Alltså gillar folk bilar.

Uttrycket "jump to conclusions" fick just en ny och djupare innebörd.

Det är mycket misshandel i storstäder också. Betyder det därmed att folk gillar misshandel eftersom de gillar att bo stan? Mmmm. Det är nog därför det är så dyrt att bo på Östermalm. Där är ju antalet anmälda misshandelsbrott högst i hela Stockholm.

Redan nu korsar en halv miljon bilar Solnas gränser varje dag. Nej, inte varje vecka, utan varje dag. På E4:ans sträckning genom Solna förväntas trafiken öka med 25-33 procent de närmaste sju åren, enligt Vägverket. Detta INNAN trafikmängderna från det nya shoppingcentret Mall of Scandinavias 15 miljoner årliga besökare räknats in. Det är 40 000 om dagen. Fler än besökarna till en stormatch på Råsunda. Varje dag. Året om.

Hur många fler bilar behöver vi för att Magnus Nilsson ska trivas i Solna?

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om , , , , ,

Även Christer skriver om bilproblemen i Solna.

7 kommentarer:

Anna, Fair and True sa...

Ska de bygga nytt shoppingcenter i Solna?! Är det kring nya arenan?

Morfar Lasse sa...

De moderna moderaterna tänke på ett klart kapitalistiskt sätt. "Solna har ett shoppingcenter som fungerar utmärkt! För att vi ska fånga de kunder som inte gillar vårt centrum bygger vi ett till!"

Att det nya shoppingcentrat med största sannolikhet kommer att hämta största delen av klientelet ifrån det nuvarande, det kan de inte tänka sig. Var de lite "omsig och kringsig", skulle de göra en enkel interviuv undersökning bland Solna Centrums kunder angående nyfikenheten på och behovet av ett nytt centrum och deras bostadsområde, skulle de förstå bättre.

Vad beträffar bilarna, så har Solna utvecklats till en genomfartsled och en långtidsparkering de senaste åren. Helt och hållet beroende på Stockholms egenkära "miljösatsning". Solnas politiker borde skaffa biltullar, likt deras!

Anonym sa...

Det var några år sedan vi flyttade från denna miljö, det finns annat här i livet än trängsel.
Vill tillägga att under den tid vi bodde nära Solna och periodvis arbetade där valde vi att förlägga våra inköp på annan ort då trafikmiljön redan då "bara var för mkt" i Solna, stackars er om det skall bli som vid en stormatch, varje dag! Huuuvvva!

Johanna Graf sa...

Anna: Ja, de ska bygga ett stort Mallof Scandinavia, dubbelt så stort som Täby Centrum, c:a 100 000 kvm...

Anonym sa...

Från Magnus Nilsson

Johanna Graf kommenterar ett av mina inlägg på denna blog, detta om bilarna i Solna.

Som vanligt väljer hon att missförstå (eller så kan hon faktiskt inte läsa).

I inlägget står följande: "Sanningen är att människor vill bo där det finns många andra människor. Vi gillar inte trängsel, men vi gillar det som stora populationer samlade på en liten yta för med sig. "

Och exakt så är det.

Graf lever i en fantasivärld där man kan få de stora möjligheter många människor på en liten yta för med sig utan att ha många människor på en liten yta.

Men det går inte. Lika lite som man kan hitta en förstklassig restaurang som alltid är tom. Det beror inte bara på att en förstklassig restaurang drar till sig folk. Det beror också att på att försklassig restaurang bygger på många bra kockar, bra råvaror, många servitriser och snygga lokaler. D v s en massa saker som kostar pengar och således kräver att restaurangen alltid är fullsatt. Om den är tom går den i konkurs och slutar existera.

Det är samma sak med Solna. Stänger vi av trafiken kommer staden att sluta existera i sin nuvarande form.

Sverige är fullt av öde orter som skryter med sin fina natur och sina gågator.

Problemet är att folk flyttar därifrån. De vill inte bo nära orörd natur och gå omkring på gågatorna. De vill ha tätt med folk omkring sig, njuta av planerad och konstgjord natur -- parker -- och kunna köra bil även om de kanske tvingas sitta i en kö.

Pratmakare ur den självutnämnda eliten har alltid snobbigt underkänt detta. Johanna Graf känner säkert en liten varm njutning av sin illusion av att vara bättre än andra och veta vad folk egentligen borde göra.

Varsågod, Johanna. Njut du av dina höga hästar. Så länge du saknar makt kostar det inget,

Unknown sa...

Till Magnus Nilsson:
Vad är det njutbara i att sitta i bilkö? Är det "makthavarnas" strategi att se till att det i synnerhet i tätbefolkade regioner se till att medborgarna måste lägga mycket av sin tid på att köa i olika sammanhang? Tesen kanske är att då behöver man inte bistå med samhällsservice efter som folket sitter i bilkö eller vårdkö eller någon annan kö. Stackars de som vill gå till den fina krogen där de skulle kunna få en njutningsfull stund. De hinner ju inte för de sitter i kö, inte undra på att du förespår krogens konkurs.

Jag har aldrig sett eller hört indikatior om att Johanna sitter på en hög häst, det är för övrigt himla bökigt och obekvämt att göra det.

Johanna vill du komma fort fram så välkommen ombord på min motorcykel, det säger bara svisch.....hinner inte ens stanna vid det blivande Mall of Scandinavia.

Unknown sa...

Nu är det ju inte så att det är Stockholmsregionens täthet som genererar mycket biltrafik i Stockholm, utan just dess gleshet. När Magnus Nilsson pratar om små öde orter så verkar han glömma att denna beskrivning passar in på större delen av Stockholmsregionen. De flesta bor i små öde orter och många tar bilen därifrån varje dag.

Solna är en typisk suburban sprawlkommun och slås vad gäller stadskänsla av i princip alla andra kommuner som är ungefär lika stora. Det Solna har mer av än andra kommuner i samma storlek är vägar, inte urbant liv.

Breda motorvägar är inte en förutsättning för stad utan en motsättning. Det leder till landskap av bebyggelse utan urbant liv som binds samman med vägar och åter vägar, eftersom kollektivtrafiken aldrig kommer att vara särskilt attraktiv pga den glesa bebyggelsen.

Vad Magnus Nilsson förespråkar är alltså inte stad, utan små döda, glest bebyggda enklaver omgivna av motorvägar. Precis vad Solna till största delen är redan idag.

www.yimby.se förespråkar i motsats till detta ett befolkningsmässigt större och tätare Stockholm med urbana kvaliteter på så många ställen som möjligt.