söndag, januari 13, 2008

På söndagkvällarna kommer de djupa tankarna

Läser följande kloka ord av pappabloggaren Tommy Jensen:


Kärlek. Det är ett vackert ord. Vi kan känna kärlek till människor och saker och vi kan känna kärlek till känslor: vi kan vara förälskade i förälskelsen. Men vad är kärlek? Är det en känsla? Kommer den från vår inre värld eller tillförs den utifrån från objektet som väcker vår kärlek. Är förmågan att uppleva kärlek, och att ge andra kärlek, medfödd? Eller lär vi oss genom vår uppfostran? Sitter förmågan till kärlek i hjärnan? Eller sitter den i hjärtat? Eller i magen?

Alla föräldrar älskar sina barn, är ett påstående som dyker upp då och då? Är det sant? Är det en naturlag eller finns det undantag? Kan föräldrar sluta älska sina barn precis som de kan sluta älska sina fruar eller sina män eller sina vänner? Kan förmågan att ge kärlek åsidosättas om de egna behoven av att vara älskad blir för stora och otillfredsställda? Jag påminner om Mazlovs behovstrappa, har den relevans här?

Jag är rätt pragmatisk av mig så alltså är jag intresserad av hur teorier och känslor i allmänhet tar sig uttryck i verkligheten. Och jag är oerhört nyfiken på hur kärlek manifesteras, hur den känslan som vi kallar kärlek tar sig uttryck i konkret handling. En blomma, en middag, ett ärende, skjuts, frukost på sängen, en kyss, en genomtänkt present. Det finns många sätt. Kärlek är handling.

Är det möjligt att älska någon annan människa utan att visa det i handling? Är då den kärleken värd något? För den som älskar, ja kanske. För den som älskas, knappast. För om kärleken inte förmedlas och inte märks, då blir den tämligen värdelös. Jag träffar i mitt arbete föräldrar som brister på ett eller annat sätt i sitt föräldraskap. Och jag brukar fråga dem på vilket sätt deras barn märker att de är älskade. Det är inte en helt lätt fråga och jag rekommenderar alla som har barn att ställa den till sig själva. Fråga sedan barnen hur de märker att de är älskade och lyssna på vad de säger, för de om några borde ju veta.

Sedan ställer han fyra frågor till ett antal bloggvänner, däribland mig. Shit. Deep shit. Men jag ska försöka.

1. Hur märker du att du är älskad? Älskad? Jag? Det tror jag inte. Duktig, kanske. Eller snygg, i motljus, men älskad vore väl att ta i. Fast idag när vännen A kom över med gryta mitt i min flyttpackning blev jag alldeles varm och förvännad. (Det betyder förälskad, fast som vänner)

2. Hur märker andra, tror du, (utom barnen, se nedanstående fråga) att de är älskade av dig? Att jag kommer ihåg deras födelsedagar kanske?

3. Hur märker ditt/dina barn, tror du, att de är älskade av dig? Mina barn tror inte alls att de är älskade av mig. De tycker att jag är en pina i arslet som har som livsuppgift att förpesta deras liv. Fast de ler litet i ena mungipan när de kallar mig Tyrannen...

4. Vad svarar ditt/dina barn när du frågar dem hur de märker att de är älskade av dig? Sista frågan var svårast, för nu var jag ju tvungen att sluta vara ironisk. Dessutom behövde jag masa mig iväg två trappor ner till äldste sonens rum, knacka på dörren, störa honom i hans gitarrspel och genera honom med en massa känslopjunk. Djupt besvärad svarade han till slut: "Det märks för att du kan inte låta bli att tycka om oss, till exempel när vi klantar oss."

"Good enough parent" finns det något uttryck som lyder. Det brukar jag tänk på när jag känner mig värdelös som morsa. Ja, jag är pinsam för det mesta, stundtals asjobbig och tjatig, men den enda mamma de har, och dessutom en som bryr sig, och som de i hemlighet är rätt stolta över.

Jag tänkte inte skicka denna utmaning vidare till några särskilda vänner, men ni som vill får hemskt gärna svara i kommentarsfältet, eller i ett eget inlägg.


Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är inte så säker på faktiskt att alla föräldrar älskar sina barn... Det provocerar att säga så, men verkligheten brukar vara brutal. Många gör så gott de kan, men det FINNS personer som skulle skaffat guldfiskar i stället...

Själv har jag jobbat som en så´n där förhatlig socialsekreterare som fått anledning att ganska bryskt haft åsikter om andras föräldraskap. En dålig förälder är nu inte liktydigt med en icke älskande förälder!

Numera jobbar jag som kurator, och har mött ett antal vuxna "barn" till föräldrar som saknat förmåga att älska sina barn. Det smärtar - alltid! Men måste ändå på något sätt förlåtas för att kunna gå vidare i livet.

Mycket intressant men ACK så djup fråga!

Kicki W

Anonym sa...

Förstår inte varför det är så provocerande att påstå att långt ifrån alla biologiska föräldrar älskar sina barn och långt ifrån alla barn älskar sina biologiska föräldrar. Det är som om folk är rädda för att deras egen relation till sina barn och sina föräldrar ska vara värd noll och intet enbart för att man uttrycker den här meningen.

Men varken min relation till min mamma eller min relation till min dotter påverkas ju ett dugg av att ett barn som bott i familjehem sedan det var spädbarn säger: Jag vill bo kvar här hos min RIKTIGA mamma och pappa (familjehemsföräldrarna, som barnet betraktar som riktiga.)Jag vill INTE flytta hem till tanten! Jag tycker inte lika mycket om henne!
Det handlar ju om helt ANDRA människor, i helt ANDRA situationer.

Att alla barn inte älskar sina föräldrar finns det väl otaliga bevis på även om de flesta barn är lojala med föräldrarna. Det finns barn som dödat eller försökt döda sina föräldrar efter år av övergrepp. Barn som hellre hoppar ut från balkongen än åker iväg och har umgänge med mamma eller pappa o.s.v

Sedan är det överhuvudtaget inte intressant om föräldern älskar sitt barn eller inte om han/hon beter sig som mamman i "Pojken som kallades det" eller den biologiska pappan i "Gömda" och "Asyl".
Det är beteendet som räknas, älska är bara ett ord människor uppfunnit och som har en enorm värdeladdning.

Såhär vet jag förresten att min dotter vet att jag älskar henne:

Jag: Jag älskar dig över allt annat!
Dottern: Det vet jag (flinar)

Jag: Det finns många människor som älskar dig och blir jätteglada varje gång de ser dig.
Dottern: Det vet jag. (flinar ännu mer.)