torsdag, januari 24, 2008

Mona tar ett rejält tag i kamelballarna

Idag ska jag hämta min nya soffa, äntligen! Och ikväll är jag bjuden på teater med ett gäng kompisar. Är alltså på ganska gott humör när jag sätter mig vid tidningarna och laptopen på frukostbordet. Katten kryssar elegant mellan prylarna och lyckas samtidigt sno en bit skinka. Vi trivs.

Men strax slår det mig som en sur gammal baksmälla: Småttigheten. Det trångsynta och kortsiktiga tänkandet. Ta miljöförstöringen - får man tro nyhetsrapporteringen, så är de största hoten mot vår planet de här:

a) Fritidsbåtar som krockar i Mälaren och släpper ut dieselolja. Man bör därför "diskutera en begränsning av antalet" (?!?)
b) Kor som rapar och fiser (gjorde de inte det i Bullerbyn också?)
c) Silikon från döda bystdrottningar som exploderar i krematorierna (!)

Snacka om att sila mygg och svälja kameler.

Men så byter jag sida och läser detta. Mona Sahlin! Hon skippar myggorna och tar istället ett rejält tag om kamelballarna! Lyssna bara på detta: Enligt uppgift från flera s-källor planerar Mona Sahlin fler förändringar i ledningen. Det hon letar efter är personer som bryter med Persson-eran och vill ompröva politiken – trots de höga opinionssiffrorna.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,


6 kommentarer:

Anonym sa...

Kor som rapar och fiser är faktiskt ett större problem än vad det låter som. Visst gjorde dem det redan i Bullerbyn. Men då hade man inte en industriell avel av kor för att tillfredställa de allt hungrigare köttätarna i västvärlden. Kor och andra uppavlade djur producerar en större andel av växthusgaserna(18%) än hela världens transportsystem (13,5%). Här hittar du en länk till Vegetarian society http://www.vegsoc.org/vegweek/reasons.html
Till och med vår favorit David Milliband har uppmärksammat detta faktum http://blog.businessgreen.com/2007/01/miliband_muses_.html.
Om du vill kan jag skicka lite vegetariska recept :-)
Kram

Johanna Graf sa...

Ja tack, recept vill jag gärna ha! Men i väntan på dem tänkte jag döda en rapande kossa och bjuda gäster på ikväll:-)

Anonym sa...

Hej Johanna,

Va menar du? Vilka är myggorna och vilka är kamelballarna? =)

Anna, Fair and True sa...

De citerar dig i SvD idag ("myggor och kamelballar")!

Johanna Graf sa...

Shit! och jag som inte förnyat min prenumeration.

Anna, Fair and True sa...

Du får kolla på nätet!