onsdag, januari 02, 2008

Oförglömliga instörtande nybyggen

Just som jag trodde att jag smidigt glidit förbi alla Årets Listor, hittar jag den. Den ultimata listan.

Fredrik Strage har kommit på den avundsvärda lösningen till hur man får betalt för sitt YouTube-nördande. Medan han goofar runt där sätter han ihop en lista över sajtens 100 mest minnesvärda rockögonblick. Mycket är 90-tal och för nytt för att jag ska ha kommit till nostaligpunkten. Det kommer att dröja länge innan grunge får kultstämpel hos mig. Och Strages favvoband Inströrtande Nybyggen a k a Einstûrzende Neubauten, minns jag mest för att de på en konsert i Göteborg gjorde entré genom att bokstavligt talar borra sig genom en vägg, och så för att Per och Tina tyckte att detta var den mest romantiska date de varit på.

Men läs för all del här, eller följ YouTubiana-listans framväxt genom att prenumerera på den här.

Och känner ni för att ta ytterligare en trip down 90 centrury lane, så missa inte sajten Retrojunk!


Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om , , , , ,

4 kommentarer:

Lennart Nilsson sa...

Nyårspresent, ett klipp med mitt gamla favvoband, när de var som bäst...

http://youtube.com/watch?v=rfuNbDwq0E4

Johanna Graf sa...

Tack! Undrar bara vem den kostymklädde gubben i publiken var - och vad han tyckte om framträdandet? Det såg ut som Chirac??

Anonym sa...

Tittade på listan och missade nog de instörtande nybyggena. Fastnade däremot totalt för Sinhead o´Connors brutala insats mot en buande publik. Så starkt - måste bara ses...

Johanna Graf sa...

Den tittade jag också på, flera gånger. Hon är enorm!