lördag, januari 20, 2007

Morgonstund har tidning i hand, ibland


Trogna bloggvänner har läst om min overklighetskänsla över tomheten här i huset när juniorerna är på skidresa. Igår kväll var jag tvungen att låtsas glömma stoppa in min tallrik i diskmaskinen, bara för att sambon skulle ha nån att gnälla på.

Frukostarna är andra tillfällen till konflikt, som nu går mig helt förbi. Alla har sin egen tidningsritual. Yngste sonen gillar kulturdelen, för serierna och TV-tablån, men den kan kan jag vänta med tills jag läst nyhetsdelen. Äldste sonen läser till min förfäran enbart sporten. Därför försöker jag ständigt få honom intresserad av sådant som står i de andra delarna. (Om du läser det här; förlåt att jag skickade ett sms om den där vintageaffären. Jag inser att du inte har så stor nytta av den i skidbacken, men jag kunde inte låta bli.) Mellansonen läser ingenting utan går mest omkring och liksom morrar, utom när han i sällsynta fall fastnar i något diagram på ekonomisidorna.

Så det är jag, katten och sambon som slåss om resten. Eftersom varken han eller katten åker skidor, så var åtminstone denna fight som vanligt i morse. Katten ville ligga och mysa under tidningarna och blev skitur om man lyfte på hennes del. Sambon ville läsa alla tidningarna i turbofart och störde mig med sitt "Kan jag bara gå ögna igenom den där litet snabbt?" när jag var mitt uppe i en intressant artikel. Det slutade med att jag läste nätupplagan på laptopen i stället.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: