fredag, november 03, 2006

Vem står för flumskolan?

Idag ringde de från radion och frågade om jag ville vara med och debattera mot min partikamrat Robert Noord, som skrivit en debattartikel mot flumskolan på DN Debatt. - Varför ska jag göra det? undrade jag. Vem sjutton är för en flumskola? Inte så många uppenbarligen, eftersom det slutade med att Robert fick sitta ensam i studion.

OK, det är lätt att skämta om det, men det finns en del sanning i Roberts påstående om sossarnas flumskola. På s-kongressen för ett år sedan röstade en majoritet nej till skolminister Ibrahim Baylans förslag om tidigare utvärderingar av elevernas studieresultat. Jag röstade ja. Det är ju inte är mätning av kunskap som knäcker elever, utan brist på tidigt stöd.

Det parti som mäktar med att kombinera höga, tidiga och positiva förväntingar på alla elever med täta uppföljningar följt av tidigt stöd, vinner skoldebatten. Folkpartiet har nu valt den enkla vägen och skippat målet om den gemensamma skolan. Det känns inte vidare modernt. De vill vrida klockan tillbaka till tiden då det räckte att en grabb var händig med hammare och spik för att fixa ett jobb. DET tycker både LO eller Svenskt Näringsliv är flummigt. De vet att idag måste killen som vill bli bilmek greja både datorprogrammet, engelskan och matten.

I ett arbetsliv som blir allt mer kunskapsintensivt måste vi socialdemkrater stå upp för allas rätt till den kunskap som krävs för att kunna hänga med. Kunskap är makt. Så löd några av arbetarrörelsens första kampord. Och de är mer aktuella än någonsin.

Om denna kunskap sedan bäst nås med betyg i sexan eller åttan är en felställd fråga. Läs mer här!

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på
, , ,

5 kommentarer:

Roger sa...

"På s-kongressen för ett år sedan röstade en majoritet nej till skolminister Ibrahim Baylans förslag om tidigare utvärderingar av elevernas studieresultat."

Nej. Vi röstade nej till hans förslag till nationella prov i 4:e klass. Det är något helt annat än att vara emot tidiga, och kontinuerliga, utvärderingar. Bitte...

Det är dags att vi slutar att be om ursäkt för att vi har en skolpolitik som inte fokuserar på disciplin och hårdare tag mot elever, utan på att lärandet kan och bör vara en positiv och kreativ process.

LillaSandra sa...

Jag kan hålla med om att sossarna tyvärr för en alltför flummig skolpolitik. Som du säger, det är inget fel i att kunskapstesta tidigt så länge som stödjande insatser sätts in tidigt till de elever som behöver det. Och har man nationella prov i 4:e klass så kan det vara ett sätt att hjälpa skolan att identifiera elever som är i behov av stödjande insatser i de (alltför många) fall där läraren missar det eller helt enkelt inte vill rapportera det eller kanske inte ens vet hur den ska hantera det!

Johanna Graf sa...

Förslaget var att införa nationella prov i trean. (De finns idag i femman och nian.) Sedan förekommer förstås skolans/lärarens egna prov, tester och utvärderingar. Problemet med dem är att de är väldigt olika, eftersom det inte finns några gemensamma nationella mål att mäta emot. Vad ska en unge klara i trean? Är det upp till varje lärare eller skola att bedöma? Det är när den vilda-västern-situationen råder som vi utsätts för de undermåliga "Stockholmsprov" som Björklund införde och Lotta Edholm säkert kommer återinföra.
Gemensamma, nationella mål skulle däremot såväl ge likvärdighet som göra att ingen lärare eller rektor skulle kunna fega ur och säga: "Det är nog inte så farligt, vi väntar litet, han kommer nog ikapp". Ett sådant omfattande och allsidigt provresultat ger också mig rättigheter som förälder att kräva stöd till min unge. Det är hart när omöjligt att få idag om det inte finns någon form av papper på problemen.
Till sist: gör inte misstaget att förväxla nationella prov med de hemska gamla standardproven!

Claes Nordmark sa...

Om jag hade haft rösträtt hade jag också röstat som dig Johanna. Tycker inte att det vore någon större kursändring för vår skolpolitik om vi godkänt Baylans förslag.

Anonym sa...

Claes, precis. Det hade inte varit en kursändring för vi hade knappt någon kurs att ändra! Come on, skolpolitiken har gått oss ur händerna. Jag gillar Baylan och barn gillar honom, men utåt syntes han ibland bara bekräfta borgerlig skolpolitik. Eller det är inte sant, jag tycker att mycket som han gjorde var rejält bra, men så som nyheterna vinklades kom skolpolitiken bara att handla om petitesser som mobilförbud and what not.

/Nina

p.s. jag tänker vara så kontroversiell och säga att jag gillar flumskolan. Alla som jag känner och som har gått i en flumskola anno 2000-talet är så jäkla framgångsrika nu, eller åtminstone balanserade och sunda.