onsdag, november 29, 2006

Roligt när moderaterna förklarar ord

Egentligen skulle jag bara gå in på moderaternas hemsida för att nominera Fredrik Reinfeldts lettiska barnflicka till Årets arbetare.

Men så fick jag syn på en ordlista* bredvid texten. Orden väckte en del muntra associationer... (Mina kommentarer inom parentes)

*Ordlista
För att underlätta för dig hittar du här förklaringar till svåra ord som kan förekomma i artikeln.

debitera
Sätta upp på en räkning och låta någon betala.
(Se även Mikael Odenberg)

legitim
Berättigad
(Legitim civil olydnad är till exempel att strunta i TV-licensen. En moderat anser sig ofta berättigad till vissa skattelättnader.)

nominera
Föreslå någon för en uppgift eller uppdrag. Man kan t.ex. föreslå att en person ska sitta i riksdagen.
(Se även moderat utnämningspolitik, Per Unckel, Carl Cederschiöld)


Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: , , , , , , ,

3 kommentarer:

Marge_II sa...

Ja, vill man nu uppmuntra till arbete kan man ju börja med att ge Lars Danielsson jobb. Eller nå´t.

Björn Fridén sa...

Klockrent. Men man glömde några punkter när man sammanställde den moderata ordlistan:

1) traditionalist~s, person som tror på välfärd
2) flexibel~a, otrygg, ex. flexibel anställning som (exempelvis) barnflicka, städhjälp
3) mångsysslare~s, arbetslös
4) kommunist~s, se ’traditionalist’
5) belöna~v, lunch med arbetsmarknadsministern, ex. ’hon belönades med en lunch med arbetsmarknadsministern efter allt sitt slit’
6) lunch med arbetsmarknadsministern~fr, istället för arbetslöshetsförsäkring

Johanna Graf sa...

Hej Marge och Hej Björn! Kul att ni tittat in på min blogg. Litet spännande att prata med några man inte har en susning om vilka de är, men vi verkar ha samma humor iallafall : -)Det blå märket är snyggt. Jag hade ett gammalt originalmärke kvar från -98 eller när det nu var de först försökte med den kampanjen. Tyvärr slarvade Stig Malm bort det när jag gav det till honom ett par dagar efter valet att ha på sig under en TV-intervju. Annars skulle jag bära det varje dag.