torsdag, november 16, 2006

Jag - en knarkande miljöbomb

Mitt bland notiserna om jordbruksstöd och LSS-lagstiftning ser jag den - den skakande nyheten.
Det visar sig att lustgas, sån där tillfällig-fylla-gas man sniffar när man föder barn, är VÄRSTA MILJÖBOVEN. Lustgasen är en kraftig växthusgas. En förlossning = koldioxidutsläppen från en bilresa mellan Stockholm och Hamburg!

Här har man skrivit på Aftonbladets upprop om att rädda jorden från den hotande klimatkatastrofen. Och så visar det sig att man utan att veta om det varit värsta knarkande miljöboven. Kraftigt (miss)bruk vid tre förlossningar, då stannar vi inte i Hamburg. Då snackar vi en körning till Uralbergen!

För att inte alla havande väninnor som läser detta ska få panik inför tanken att behöva avstå från den billiga fyllan lustgas vid sin förlossning, ska jag dock skynda mig att tillägga att sjukhusen nu kommit på ett sätt att samla upp gasen och förstöra den efter användning.
Puh!

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: , , ,

1 kommentar:

Unknown sa...

Sent omsider så får det här inlägget också en kommentar.


Det behöver födas cirka 10 miljoner barn i Sverige för att lustgasen skall motsvara effekten som bilismens koldioxidutsläpp. Och då är ju bilismen inte den största boven direkt. Åke Wennmalm, miljö- direktör vid Stockholms läns landsting, som räknat ut att en förlossning med lustgas har en motsvarande växthuseffekt som 100 liter bensin. Och då blir behovet i runda slängar 10 miljoner födslar.

Är det någon fjutt i lustgas? Öka användningen av petidin 1000-fallt och ta bort lustgasen - miljösmart men osmart?