torsdag, november 09, 2006

Onödigt kort till onödigt rik

Överst på Maslows behovspyramid står självförverkligande. Kreditkortsföretagen har dock läst fel och tror att det står självhävdelse. Aftonbladet E24 hakar villigt på och berättar om Världens Mest Exklusiva Kort, det lilafärgade World Card från banken Coutts & Co. Typ 100 personer, däribland drottning Elisabeth, har kortet, som bland annat ger möjlighet till personal shopper och private jet och bla, bla, bla i hela världen.

Sorgligt nog funkar säkert hela plojen. Folk läser och slickar i sig, grabbarna grus jämför med Amex-kortens olika färger. Det är samma beteende som när man samlade på studsbollar eller dankar när man var liten. Ovanligast, dyrast eller störst är ballast.

Även COOP har hakat på, på sitt eget lilla sätt. Nu kan man designa sitt eget MedMera-kort med valfri egen bild. Därför lånar jag numera högst ogärna sambons kort när jag ska gå till Konsum, för han har lagt in en ohygglig transa-bild på sig själv utklädd till Diana Ross.

Det är tur att man sett på Bosse Bildoktorn och att lila är höstens modefärg, för nu kan jag enkelt uppgradera mitt påvra liv genom att lacka om mitt Föreningsbankskort med mitt Deep Purple nagellack från Helena Rubinstein.

Hej hopp!

P.S.
Att drottning Elisabeth är en av de 100 kortinnehavarna kan stämma såtillvida att kortföretaget skickat ett till henne, men det är nog högst osannolikt att hon använder det. Bettan handlar nämligen inte. Har aldrig och kommer aldrig att göra det. Hon har andra små människor som gör det åt henne.
Vilket kort berättigar till sånt?
D.S.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: , , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag trodde Deep Purple var en rockgrupp? Eller möjligen en fuchsiasort. I alla fall är jag helt säker på att det inte är nagellack sonen spelar på hög volym i sitt rum...

Johanna Graf sa...

Vilken sjukt bra musikmix ni måste ha i ert hus; Jösses flickor meets Deep Purple = wow!

Anonym sa...

Jo, vi har sluppit dagispop. Dottern lyssnar helst på (förutom "jösses") Beatles, Pablo Casals (cello), Gentle Giant och Talking heads. Sonen föredrar Deep Purple, Led Zeppelin och Miles Davies.
Maken fyller gärna högtalarna med King Crimson och jag lyssnar på Pink Floyd, jazz eller svenska proggklassiker på bilstereon. Fast P1 är bästa radiokanalen;-)