tisdag, mars 13, 2012

Heja Sverige!

På båten pågår just nu en diskussion om vilket land som är bäst. När vi befann oss utanför Guinea Bissuas kust och tvekade huruvida vi skulle våga gå in mot huvudstaden Bissau för att tanka, kontaktade vår kapten sitt hemlands ambassadör, som var väldigt hjälpsam och t o m gav oss sitt privata nummer.
Allt detta medan jag skrev till bloggläsarna och fick massor av kanonbra råd, som snabbt avgjorde saken. Vi ändrade genast kurs mot Kap Verde, dit vindarna var förliga och vi inte behövde motorgång för att nå. Dieseln var nu så gott som helt slut och vi införde dusch- och datorförbud, (som kräver generatorgång, vilket också kräver diesel).
Morgonen därpå hade dock mitt nödrop nått även Sveriges ambassad i Lissabon, som ansvarar för de diplomatiska förbindelserna med Guinea Bissau. Helt plötsligt ringde det nämligen på båtens satellittelefon: "Hej, jag ringer från ambassaden. Hörde att ni hade problem". Ambassadsekreteraren blev lättad att höra att vi redan ändrat kurs, och kom sedan med massor av goda råd och kontaktuppgifter till konsuln på Kap Verde om vi skulle få några problem.
HA, det kallar jag utlandsservice det! Fasen, vad jag gillar Sverige! Andra delar av besättningen såg tämligen imponerade ut, kan jag säga. Ända tills i morse, då det kaptenen kontaktade sin ambassadör igen för att meddela att vi inte längre befann oss i Guinea Bissaus vatten. Den kvinnliga ambassadören svarade att det var klokt, men om vi kom i närheten igen, t ex till Dakar, skulle hon mer än gärna erbjuda att vara vår värd där.
OK då, andra länder har toppenambassader också! Jag tror emellertid inte att vi ska ta henne på orden. De där farvattnet verkar inte säkra någonstans. Läs bara det här mailet, som jag fick från min kusin bosatt i Frankrike:
"Hej Johanna,
Min man har pratat med sin kontakt (som är högt placerad inom militären och
välinformerad).
Han sa att ni är i ett enormt riskfyllt område med mycket pirater mm. Ni
måste absolut ta er därifrån så fort som möjligt och definitivt inte gå in
till Guinea-Bissau.
Vad ni bör göra är att hitta militära fartyg (franska, spanska, what ever)
som är i området genom AIS, ta radio kontakt med dom utan att uppge er
position (piraterna lyssnar av all radiotrafik) och be det militära fartyget
att dom kontaktar er. Deras radionkommunikation kan inte avlyssnas.
Det finns tydligen flera franska fartyg och även spanska så dom bör inte
vara svåra att hitta. Be dom om hjälp och råd, men tala inte om att ni är i
svårigheter om ni inte är absolut säkra på att ni inte är avlyssnade. Om
piraterna vet att ni har problem, t ex slut på dieseln, så kan ni vara
säkra på att dom snabbt är där."

Inga kommentarer: