söndag, januari 08, 2012

Indiska Oceanen, dag 2 - Vivelvindstankar

Det är svårt att skriva när världen skakar och snurrar. Andra dagen på Indiska Oceanen vrider vinden mot den behagligt akterliga vind som enligt alla uppgifter ska blåsa, men vågorna reagerar långsamt och rullar fortfarande in från sidan. Jag börjar seriöst omvärdera min positiva inställning till katamaraner. De är bra och rymliga och lutar knappt, men är egentligen byggda främst för läns och möjligen slör. Får de tillräckligt stora svall in från sidan, smäller det som kanonskott under båten och farten bromsas abrupt upp med följden att allt från passagerare till skåpinnehåll ruskas om rejält. När båten för hundrade gången studsat på en sidovåg och glider okontrollerat ur kurs, känns det som att försöka leva sitt liv i Virvelvinden; ni vet den där åkattraktionen på tivolin där man kastas från sida till sida samtidigt som man snurrar i små tekoppar. Jag skriver detta med händerna i ett fast grepp på var sida om datorn, samtidigt som jag f
örsöker få fingrarna att räcka in till tangentbordets mitt.
Så går dagen, och så kommer förmodligen resten av januari fortlöpa, om nu båtdatorn visar rätt ETA för Cape of Good Hope, S.A. - den 1 februari kl 02:36.
Tur att det finns god mat, bra film, böcker och mail via satellit! Tack alla vänner som gav mig era favoritrecept och favoritböcker, som jag önskat mig innan avfärden! Så fort virvelvinden lugnat sig, ämnar jag läsa Sigrid Crombüchen "Still", Elmore Leonard "Road dogs", Eckhart Tolle "En ny jord", Stephen King "The green mile" och sist men inte minst Claudio Magris "Ett annat hav".
Några böcker fick jag som e-böcker, vilket var suveränt att ha i packningen, andra var för tunga och fick stanna hemma till nästa resa. Recepten tänkte jag dela med mig av i takt med att jag lagar dem. Men som sagt, än så länge snurrar världen litet för fort för såväl matlagning som skrivande. På återhörande alltså, men skriv gärna ett litet brev eller skicka dina utlästa favorit-e-böcker (om de inte är på över 1 Mb) till satellitmailen: saba@amosconnect.com <mailto:saba@amosconnect.com>

Inga kommentarer: